37
روح و ريحان ج2

عبداللّه عليه السلام : «ما لَكَ لا تَتَكَلَّمَ يا حمران ؟ »
فَقال : يا سيِّدى ! آليتُ على نفسى اَن لا اَتَكَلَّمُ فى مَجلِسٍ تَكُون فيهِ .
فَقال ابو عبداللّه عليه السلام : « اِنّى قد اَذِنتُ لَكَ فىِ الكَلامِ فَتَكَلَّمْ يا حمران ! » .
فَقال حَمرانُ : اَشْهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدهُ لا شَريكَ لَه لَم يَتَخِذ صاحِبَةً ولا وَلَداً خارِجٌ مِنَ الحدَّيَن حَدَّ التَعطيلِ وَحَدُّ التَشبيهِ وان الحقّ بَينَ القَولَين لاَجبَر ولا تَفويض واَنّ مُحمداً عبدُهُ وَرَسُولُه ارسلهُ بالهُدى وَدينِ الحَق ليُظهِرَه عَلى الدينِ كُلِّهِ وَلو كَرِه المُشرِكُون ، وَاَشْهَدُ انَ الجَنَّةَ حَقٌ وَاَن البَعثَ بَعد المَوتِ حَقٌ وَاَشْهَد انَ عَليّاً حُجةُ اللّه عَلى خَلقِه لا يَسَعُ الناس جَهْله ۱ ، وأن حَسَناً بعدَهُ وَانَ الحُسَين مِن بَعدِهِ ثُمَّ عَلىّ بن الحُسينَ ثُمّ محمد بن على ثُمّ اَنتَ يا سَيِّدى مِن بَعدِهِم .
فقال : « التُرتُرحمرانٌ » ، ثمّ قالَ : « يا حمران ! مُدَّ المطمر بينَكَ وَبَين العالِم » .
قلت : يا سَيِّدى! وَمَا المَطمِرأ
قالَ : فقالَ : « اَنتُم تُسَمُّونَهُ خَيْطَ الْبناءِ ، فَمَن خالَفَكَ عَلى هذا الاَمرِ فَهُو زِنديقٌ » .
فقال حمرانُ : وَإن كانَ عَلَويّاً فاطِميّاً ؟
فقال ابو عبداللّه عليه السلام : وَاِن كانَ محمديّاً عَلَويّاً فاطِميّاً » ۲ .
يعنى : مروى است از حمزه و محمّد پسران حمران كه گفتند : ما هر دو نزد امام جعفر صادق عليه السلام بوديم با جماعتى از بزرگان دوستان آن حضرت ، و در ميان ما بود حمران بن اعين ، پس مخصوص ساخت ـ بنا بر نسخه اى حَضَّنا به خاء مهمله و ضاد معجمه : ترغيب فرمود ، و رتبه داد ـ ما همه را آن حضرت عليه السلام در مرتبه سخن گفتن ، و اظهر آن است كه فخُضْنا ـ به خاء وضاد معجمتين ـ باشد از خوض به معنى فرو رفتن يعنى : فرو رفتيم ما در مناظره و مباحثه و حمران ساكت بود .
پس گفت مر حمران را ابو عبداللّه عليه السلام : « چيست تو را كه تكلّم نمى كنى اى حمران ؟ »

1.اى لا يقدر الناس الجهل فى حقه عليه السلام . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

2.نيز بنگريد : مختصر الدرجات : ۱۲۸ ، بحار الانوار ۴۶/۱۷۹ ح ۳۷ ، ۶۶/۳ ح ۴ و ذيل آن بيانى دارد ، تاريخ آل زرارة ۱/۱۱۴ ، اعتقادات شيخ صدوق : ۱۱۲ .


روح و ريحان ج2
36

پس زراره گفت : خداوند را حمد كردم ، گفتم : اَلْحَمْدُ للّهِ . آن بزرگوار هم فرمود : « الْحَمْدُ للّهِ » .
پس گفتم : اَحْمَدُهُ وَاَسْتَعينُهُ . پس آن بزرگوار فرمود : « اَحْمَدُهُ واَسْتَعينُه » ، و هر آنچه اين كلمات مى گفتم آن بزرگوار هم مى فرمودند تا آنكه فارغ شدم از كلام خود .
و اين اخبار موجزه را در فضايل حمران بن اعين شيبانى ، داعى در اين محل نقل كردم براى آن است كه خوانندگان جلالت مقام وى را بدانند ، و بر اين حديث كه عرض دين اوست خدمت امام عليه السلام به نظر تحقيق بنگرند ، فوايد كثيره خواهند يافت .
و اين حديث شريف را فرزندان حمران ، حمزه و محمد ، كه ثقتين جليلين اند و معاصر زمان حضرت باقر و صادق عليهماالسلام بودند روايت كرده اند .

در حديث شريف معانى الاخبار از عرض دين حمران است

و چون بعضى فقرات عرض دين حضرت عبدالعظيم عليه السلام در اين حديث است براى تهيّه و مقدمه به ملاحظه و مطالعه دقايق و حقايق حديث آتى خوب است شرح آن را از كتاب مرحوم سيد جليل اشرف سيد محمّد حسينى كه موسوم به « فضائل السادات » است بعينها و عبارتها نقل نمايم كه حلّ اغلب معضلات و مشكلات مسائل توحيد و غيره از دانستن اين حديث صحيح السند انشاء اللّه تعالى مى شود :
عن « معانى الاخبار » ۱ فى باب مَعنى قَولِ الصّادِق عليه السلام « التُرتُر حمرانٌ » وَمَعنى المِطمَر :
حَدَّثَنا ابى رضى الله عنه ، قال : حدثنا سَعْدُ بن عبدِاللّه قالَ : حَدَّثَنى مُحَمّدُ بن الحُسَين بن ابى الخَطّاب ، عَن مُحمَّد بن سنان ، عَن حَمزة ومحمد إبْنَى ۲ حمران ، قالا : اِجتَمَعنا عِندَ ابى عبداللّه عليه السلام فى جماعةٍ مِنْ اَجلِّةِ مَواليهِ وَفينا حَمرانُ بنُ اعْيَنَ ، فخصَّنا ۳ بِالمُناظِرة وَحَمران ساكتُ . فقال له ابو

1.معانى الاخبار : ۲۱۲ ح ۱ .

2.در چاپ سنگى : ابنان .

3.فَخضنا . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78200
صفحه از 447
پرینت  ارسال به