379
روح و ريحان ج2

در بيانات ابن روزبهان است در مدح ائمه هدى نثراً و نظماً

بدان فضل بن روزبهان با آن تعصب و عناد كه به آية اللّه على العباد مرحوم علامه اعلى اللّه مقامه اظهار كرد و در كتاب خود ۱ آنقدر داد و فرياد زده است و خواسته است مذهبِ باطلِ عاطلِ خود را از آنچه ظاهر البطلان است در نظر سنّيان به مقام كشف و عيان برآورد ، و در مقامات ائمه طاهرين عليهم السلام نظماً و نثراً بياناتى دارد .
اقول : ما ذكر من فضائل فاطمة سلام اللّه على ابيها و عليها وعلى سائر آل محمّد صلى الله عليه و آلهامر

1.كتاب وى « ابطال نهج الباطل » است كه در ردّ كتاب « كشف الحق ونهج الصدق » علامه حلى نگاشته . مرحوم شهيد قاضى نور اللّه « احقاق الحق » و علامه مرحوم مظفر كتاب « دلائل الصدق » را در ردّ قاضى فضل بن روزبهان به رشته تحرير درآورده اند .


روح و ريحان ج2
378

و شماها رفض كرديد شر را و اخذ نموديد خير را » ۱ .
و حكايت عمّار ذهبى ۲ و شهادت دادن در نزد ابى ليلى قاضى معروف است ۳ .
و شافعى عجب گفته است :



اذا فى مجلسٍ ذكروا عليّاًوَسِبطَيه وفاطِمَة الزكيّهْ
فقطّب وجهه من نال منهمفأيقن انه لِسَلَقْلَقِيَّهْ۴
اذا ذكروا عليّا او بنيهتشاغل بالروايات الغَبِيَّهْ
يقول لما يصحّ ذَروُا فهذاسقيم من حديث الرافضيّهْ
برئت الى المهيمن من اناسيرون الرفض حبّ الفاطميّهْ
على آل الرسول صلاة ربّىولعنته لتلك الجاهليهْ۵
و منصور فقيه گفت :



ان كان حبّى خمسةزكّت بهم فرائضى
وبغض من عاداهمرفضاً فانّى رافضى۶
و شاعرى گفت :



قالوا ترفضت قلت كلاّما الرّفض دينى ولا اعتقادى
لكن توليّت غير شكّخير امام وخير هادى
ان كان حبّ الوصىّ رفضافانّنى أَرْفَض۷العبادِ۸
پس شيعه اماميّه بدانند چنانكه دوستى آل محمد صلى الله عليه و آله فرض ، دشمنى دشمنانشان نيز فرض است مانند اطاعت ايشان و ترك مخالفتشان .
و اين آيه كريمه را در تبرّى از اعداء آل محمد صلى الله عليه و آله شاهد دوستان ايشان است : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَتَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الاْءِيمَانِ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِنكُمْ »۹ .
و ايضاً : « لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّى وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ »۱۰ .
و ايضاً : « تَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِم »۱۱ .

1.كافى ۸/۳۴ ، فضائل الشيعة ، شيخ صدوق : ۲۱ ، بحار الانوار ۶۵/۴۹ .

2.كذا ، صحيح « عمار دهنى » يا « عماره دهنى » است چنانچه در كتب رجال مذكور است مانند تنقيح المقال ۲/۳۱۸ ، طرائف المقال ۱/۵۳۷ .

3.رجوع كنيد به : تفسير الامام العسكرى عليه السلام : ۳۱۰ ح ۱۵۷ ، بحار الانوار ۶۵/۱۵۶ ، مستدرك سفينة البحار ۴/۱۷۱ .

4.سَلَقْلَق بر وزن سَفَرْجَل زنى است حائض مى شود از دُبُر ، و سلقلقه ـ به زيادتى هاء ـ : زن بلند آواز است . قاموس . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . القاموس المحيط ۳/۲۴۶ ماده (سلق) .

5.مناقب آل ابى طالب ( ابن شهر آشوب ) ۱/۵ ، الصراط المستقيم ۳/۷۷ ، الغدير ۴/۳۲۴ .

6.الصراط المستقيم ۳/۷۷ ، بشارة المصطفى : ۴۲۷ ح ۴ ، ينابيع المودة ۳/۱۰۳ ـ ۱۰۴ .

7.در چاپ سنگى : رافضى .

8.الصراط المستقيم ۳/۷۶ .

9.توبه : ۲۳ .

10.ممتحنه : ۱ .

11.مجادله : ۱۴ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 81054
صفحه از 447
پرینت  ارسال به