407
روح و ريحان ج2

نعوذ باللّه منها والموجبات لدخولها و من ضريعها و حميمها و غسلينها و غسّاقها و زقّومها و قطرانها والوقوف فى دركاتها مع اهلها والتأبيد فى طبقاتها .
و حضرت على بن الحسين عليه السلامدر اهوال و افزاع آتش دوزخ فرمود : « اللّهمَّ! إنّى اعوذ بك من نار تغلظت بها على من عصاك و توعدّت بها من صدف۱عن رضاك .
ومن نار نورها ظلمة وهيّنها اليم وبعيدها قريب .
و من نار ياكل بعضها بعضاً ويصول بعضها على بعض .
ومن نار تذر العظام رميماً وتسقى اهلها حميماً .
ومن نارٍ لا تبقى على من تضرّع اليها ولا ترحم من استعطفها ولا تقدر على التخفيف الشفيف عمّن خشع لها واستسلم اليها ، تلقّى سكّانها بأحرّ ما لديها من اليم النّكال وشديد الوبال .
واعوذ بك من عقاربها الفاغرة۲افواهها و حيّاتها الصّالقة۳بانيابها وشرابها الذى يقطّع امعاء وافئدة سكّانها وينزع۴قلوبهم »
۵ .

1.صدف روى گردانيدن ، يقال امرأة صدوف . صراح ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

2.فَغَرفاهُ أى فتحه ، به معنى گشودن دهان است . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

3.ويقال : الفحل يصطلق بنابه ، مراد زدن به دندان است . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . عبارت مأخوذ از صحاح جوهرى ۴/۱۵۰۹ ماده (صلق) مى باشد ، نيز رجوع كنيد به : تاج العروس ۶/۴۱۲ ، در حاشيه بحار ۸/۳۲۵ مى گويد : صلق نابه : حكّه بالآخر فحدث بينهما صوت . و در مستدرك سفينة البحار ۱۰/۱۷۹ مى گويد : الصالقة بانيابها أى الصارفة بها ، والصريف أن يشد ناباً على ناب فيصوتا .

4.در بعض منابع : تنزع .

5.مصباح المتهجد : ۱۹۱ ، مفتاح الفلاح : ۲۷۶ ، الصحيفة السجادية الكاملة : ۱۷۴ دعاى ۳۲ ، بحار الانوار ۸/۳۲۴ با اختلافاتى در نقل .


روح و ريحان ج2
406

بيرون مى آيند .
و جهت اختصاص اهل عذاب به اين چهار صنف شايد اشاره به معنى آيه كريمه بوده باشد كه ملخّص آن اين است : شيطان از يمين و شمال و از برابر و عقب سر براى اغواء مى آيد اما با مشركين از برابر و با معطّله ملاحده از عقب سر و با كافر متكبّر از طرف راست و با منافق از طرف چپ مى آيد .
و جهت اتيان شيطان به جانب طوايف اربعه از جهات خاصه بيانى مشروح مى خواهد .
پس از اين تحقيق معلوم مى شود كه به اهل جنّت شيطان را از هيچ يك از جهات اربعه يد تسلّطى نبوده و نيست ، فلهذا مستوجب دخول و خلود در جنان مى شوند ، و حضرت احديّت جلّ عزّه در خلود اشقياء و سعداء فرموده است : « فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِى النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ * خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّماوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلاَّ مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِى الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلاَّ ما شَاءَ رَبُّك »۱ .
و در حديث صحيح است : « جهنم را در روز قيامت به صورت عظيمى مى آورند ، و مى گويند : خلق وى هم به طالع ثور شده است » .
و در حديث ديگر در ذيل آيه « وَجِى ءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ »۲ مرويست : « هفتاد هزار ملك با زمامها و گرزهاى آهن جهنّم را بكشند ، و او را چهار قائمه است غلاظ و شداد ، و او را سى هزار سر است ، و در هر سرى سى هزار دهان است ، و در هر دهانى سى هزار دندان است كه هر دندانى سى هزار مرتبه بزرگتر است از كوه احد ، و در هر دهانى دو لب است كه هر يك در بزرگى تمام دنيا را مى پوشاند ، بر هر يك از اين دو لب زنجيرى است كه هفتاد هزار ملك آن را مى كشند كه هر يك بخواهند آسمانها و زمين را لقمه واحده كنند مى توانند » ۳ .

1.هود : ۱۰۶ ـ ۱۰۷ ـ ۱۰۸ .

2.فجر : ۲۳ .

3.با اختلافاتى در بحار الانوار ۷/۱۲۴ ، نور الثقلين ۵/۵۷۶ ح ۲۴ ، و نيز در منابع اهل سنت مانند : التخويف من النار ، ابن رجب حنبلى : ۱۶۴ ، تفسير القرطبى ۲۰/۵۵ ، همچنين بنگريد به : احاديثى با مضامين مرتبط در : امالى شيخ صدوق : ۲۴۱ ح ۲۵۶ ، روضة الواعظين : ۵۰۸ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78041
صفحه از 447
پرینت  ارسال به