خواندند خطّى كشيدند و خطوط صغار ديگر هم در اطراف آن و فرمودند : « طريقه مستقيمه توحيد اين خط است ، و خطوط ديگر مذاهب خارج از توحيد است » .
سوّم : صراط دين است كقوله تعالى : « وَإِنَّكَ لَتَهْدِى إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ »۱ .
عن « المجمع » ۲ : والصّراط المستقيم هو الدين الحق الذى لا يقبل اللّه من عباده [غيره] .
و جهت اينكه دين را صراط خواندند براى آن است كه دين مالك آن را مؤدّى به مقصود است چنانكه مالك صراط مُودّى به بهشت است .
چهارم : صراط ولايت است كقوله تعالى : « اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ »۳ اى اَرشِدنا لزوم الطّريق الى محبّتك وكذا فى الآخرة والمبلِّغ دينَك.. الى آخره ۴ .
فى « المجمع » : و از ائمه هدى عليهم السلام مرويست : « نحن الصّراط [المستقيم] »۵ .
و پنجم : صراط ممدود و موعود است و آن صراطى كه در آخرت وعده داده شده است و يكى از اهوال قيامت است از اهل عصمت وارد است [كه : « صراط »] جِسرى است ممدود در جهنم كه از مو باريكتر است و از شمشير برنده تر ، و آن صراط مشروع موعود است در دنيا معنىً و در آخرت جسماً پس اهل تعطيل و شرك چون قدمى در دنيا در صراط توحيد و دين و ولايت نداشته اند در آخرت هم قدمى در صراط معهود ثابت ندارند .
امّا اهل نفاق و اهل كباير بر صراط اخروى مى آيند و تحسّر از فقدان آن خواهند داشت و داخل جهنم مى شوند و معذّب مى گردند به مقدار گناهانى كه كرده اند پس چنانكه مرور و عبور از طريقه توحيد و دين در كمال صُعوبت است و مشاق صعبه را بايد متحمّل گرديد
1.شورى : ۵۲ .
2.مجمع البحرين ۲/۶۰۲ ماده (صرط) ، جوامع الجامع ۱/۵۷ ، تفسير الثعالبى ۱/۱۶۸ ، تفسير ابن كثير ۱/۲۹ .
3.فاتحه : ۶ .
4.مضمون حديثى است از امام صادق عليه السلام كه در معانى الاخبار شيخ صدوق : ۳۳ نقل شده چنانچه در تفسير الميزان ۱/۳۸ از وى نقل كرده ، همچنين بنگريد به : عيون اخبار الرضا عليه السلام ۲/۲۷۳ ح ۶۵ .
5.در مجمع نيافتم ، تفسير صافى ۱/۸۵ ، نور الثقلين ۱/۲۱ ح ۸۹ ، كنز الدقائق ۱/۶۰ .