و اسماء حسنى و وحدانيّه حقيقه اش شناخته شود از اين جهت فرمود در قنطره سوّم : عليها ربّ العالمين .
بعبارة اخرى : در قنطره اولى تخلّق به اخلاق الهيّه و تأدّب به آداب نبويّه صلى الله عليه و آلهو تجرّد از الواث طبيعيّه و ارجاس صفات سَبُعيّه بهيميّه و مخالفت هوا و متابعت هدى و اجتناب اذى لازم است « ولا يخافون فى اللّه لومة لائم » ، و در قنطره ثانيه رضاء به قضاء الهى و منزل روحى و مقام فتوحى با كشف يقين و دخول به مقامات آمنين متحتّم است ، و در فقره ثالثه اين طايفه به محبوبيّت عظمى و اسماء حسنى فايز شده اند و از خودشان فانى شده اند و از هر چيز منخلع و منقطع و خدا را در هر شى ء وفى ء ملاحظه نمودند تا اينكه به مقام امين به اعلى عليّين به حق كه ربّ العالمين است واصل شدند .
حقيقت ششم:در ميزان است
الحقيقة السّادسة : قوله : والميزان حق .
عرض مى كند : ميزان حق است .
نعم ما قيل :
اذا نصب الميزان للفصل والقضاءوأَبْلَسَ۱محجاج وأَخْرَسَ ناطقُ
وأجّجت۲النيران واشتدّ غيظهاوقد فتحت ابوابها والمغالقُ
وقطّعت الاسباب من كل ظالمٍوقامت به اسراره والعلائقُ۳
خوب است قدرى در مراتب ميزان و معانى آن همّت خود را صرف سازم :