افعال : « وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ * وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ »۱ .
پس بدان آنچه در نشأت اخرويه است نمونه اى از وى در دنياست ، و در حديث است : « حضرت جبرئيل عليه السلام ميزانى ذات كفّين براى نوح عليه السلامآورد تا از آن كيل و وزن نمايد نظير آن در قيامت است ، يا اينكه مراد از ميزان نصب امامت و ولايت است كه ظهور آن در قيامت خواهد شد » .
حقيقت هفتم:در قيامت است
الحقيقة السابعة : « وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لاَّ رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللّهَ يَبْعَثُ مَن فِى الْقُبُورِ »۲ عرض مى كند : قيامت مى آيد و شكّى در قيامت نيست ، و خداوند سبحان بندگان را از قبرهاى ايشان برمى انگيزاند البته .
بدان كه مراد از ساعت روز قيامت است كه اقرار به وقوع آن نمود و خداوند مجيد جلّ سلطانه در چند مورد از كتاب كريم خود ذكرى از قيامت فرموده ، و به ملاحظات و مناسبات چند به اسامى چند وى را ياد كرده ، يكى از اسماء آن ساعت ۳ است و ساعت به دو معنى اطلاق مى شود ۴ :
اوّل : آنچه مصطلح است جزئى از بيست و چهار جزء از شبانه روز است ۵ .
1.مطففين : ۱ ـ ۳ .
2.سوره حج : ۷ .
3.و سعى شتاب كردن است ؛ از آنكه مردم شتاب مى نمايند در اين روز ساعت ناميدند . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .
4.اين دو معنا و قول زجاج را ابن اثير در نهايه ۲/۴۲۲ ماده (سوع) ذكر كرده است .
5.يقال : مضى من الليل سِعْوٌ ، يعنى : از شب يك ساعت گذشت ، و سِعْو به كسر است . صحاح . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .
بنگريد به : صحاح اللغة ۶/۲۳۷۷ ماده (سعو) ، تاج العروس ۱۰/۱۷۸ .