الَّذِى خَلَقَ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُم » 1 ، و به دليل آيه « كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً آخَر » 2 .
گويا مراد مرحوم مجلسى حكايت انگشتر و لبنه است ، يعنى : مادّه انسانى همان است امّا صورت تغيير كند ضررى ندارد ، چنانكه حديث : « إنّ أهْلَ الْجَنَّةِ جُرْدٌ مُرْدٌ » 3 ، و حديث « ضِرس الكافر كجبل أحد » 4 معاضد است ، پس هيئت و صورت اين بدن مختلف شود و مُثاب و مُعاقَب گردد ، همان است و مرتكب معصيت و عامل طاعت اوست ، و ابدان قيامت هم بايد در خور ظرف قيامتى باشند .
در بيان مرحوم آقاخوند و عقيده داعى به مثالى واضح
و مرحوم آقاخوند فرمود : مَثَل قيامت و بعث موتى چون ولادت مولود است از مشيمه رحم ، و اين قيامت با انسان است فاذا ماتَ قامَتْ قِيامَتَهُ .
و اين روسياه بر اين اعتقاد كه مى گويد ان شاء اللّه خواهد مرد : چنانكه مرده از زمان آدم عليه السلام الى زماننا به دعاء يكى از بندگان خدا زنده شد چه حضرت سيّد انبياء صلى الله عليه و آلهو حضرت عيسى عليه السلام و سائرين از دوستان خدا همان قسم مردگان در روز قيامت برخيزند و حديث احياء جبرئيل ميّت مؤمن و كافر را از قبور بنى ساعده براى حضرت ختمى مرتبت صلى الله عليه و آله خود دليل واضحى است ، اميدوارم به مضمون « مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى »۵ به خاك روم و از آن برانگيخته گردم .
و ديگر احياء طيور اربعه به يد كريمه حضرت خليل عليه السلام و عزير پيغمبر عليه السلام با آنچه