425
روح و ريحان ج2

امّا خاك ابدان روحانيّين به منزله طلا است زمانى كه قيام قيامت شود و از آسمان باران بباريد ۱ ، چگونه كره از ماست بعد از زدن ظاهر مى شود و طلا بعد از شستن از خاك ، همين قسم هر يك از قوالب ترابيه مجتمع مى شوند و روح هر يك منتقل به قالبش مى گردد.. » الى آخر الحديث .
و مرحوم آقاخوند و مرحوم قاضى و سايرين از اهل خرد بدين گونه تعبير كرده اند كه : چون خداوند قاهر از بحر مسجور بارانى شبيه به منى بر اراضى اجساد صُورى باراند و بر مقابر و مراقد ايشان رسد به حركت آيند مانند حركت مشك ، پس ميّت مانند جنين از مشيمه رحم زمين بيرون مى آيد « فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ »۲ ، وقال اللّه تعالى : « كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ »۳ پس بعضى گويند : « مَنْ بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا »۴ ؟ و بعضى گويند : سبحان الذى احيانا بعد ما أماتنا واليه النشور . آن وقت دانند كه دنيا بالنّسبه به عالم برزخ خواب بوده به مفاد « وانتم نِيام » چنانكه برزخ در جبت ۵ عالم قيامت ، پس از آن يقظه عبرت كليّه حاصل مى شود ، و قال اللّه تعالى : « يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَلاَ نَاصِرٍ »۶ .

تغيير مقالٍ لاهل الحال:[ در معاد جسمانى و روحانى ]

طالب حق بدانند : جماعتى از فلاسفه منكر شده اند معاد جسمانى را و در معاد روحانى هم ايشان را اقوالى است سخيفه ، اين دفتر مقتضى شرح و بسط آن نيست بلكه

1.يس : ۵۲ .

2.كذا ، ظاهراً : ببارد .

3.زمر : ۶۸ .

4.اعراف : ۲۹ .

5.كذا ، شايد « جنب » صحيح باشد .

6.طارق : ۹ ـ ۱۰ .


روح و ريحان ج2
424

معنى اين كلمه مباركه « وَأَنَّ اللّهَ يَبْعَثُ مَن فِى الْقُبُورِ »۱ ، يعنى : خداوند زنده مى كند كسى كه در قبرهاست ۲ .
چهارم : به معنى قيام است كقوله « عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَّحمُوداً »۳ يعنى : ترا برپا دارد پروردگار تو به مقام محمود براى شفاعت .
و يكى از اسماء حق « باعث » است و آن خداوندى است كه خلق را بعد از مردن زنده مى كند .
و حضرت شاه ولايت عليه السلامحضرت رسول صلى الله عليه و آله را « بعث » خوانده است ، يعنى : مبعوث و فرستاده شده بر خلق .
الحال بدان در كتاب « احتجاج » ۴ مرويست كه : زيد نسقى از حضرت صادق عليه السلامسؤال كرد : بعث چگونه است ، و حال آنكه اين بدن مى پوسد و اعضاء متفرّق مى شود عضوى خاك شده و عضوى را درنده خورده و عضوى را مرغ به هوا برده ؟ !
آن جناب در جواب فرمود : « آن كسى كه ايشان را ايجاد و انشاء فرمود بدون شى ء و مادّه و صورتى و مثال ، قادر است او را عود دهد به حالت اوليّه » .
عرض كرد : اين فقره را واضح بفرمائيد تا بدانم .
فرمود : « روح بر دو قسم است : روح محسن و روح مسى ء ، امّا روح محسن در ضياء و فسحه است و روح مسى ء در ضيق و ظلمت است ، و هر يك در مقام خود مقيم است اعضائى كه خاك شده است و در جوف سباع و هوام و حواصل طيور است تماماً محفوظ است در نزد آن پروردگارى كه ذرّه و مثقالى از اشياء و ما فى الكون بر وى مخفى نيست .

1.سوره حج : ۷ .

2.كوزه گر گر كوزه اى را بشكندچون بخواهد باز قائم مى كند ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

3.اسراء : ۷۹ .

4.احتجاج طبرسى ۲/۹۷ ، بحار الانوار ۱۰/۱۸۶ ، ۵۸/۳۵ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 77915
صفحه از 447
پرینت  ارسال به