427
روح و ريحان ج2

وقوله تعالى : « أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِى لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ »۱ .
پس ناچاريم به معاد روحانى و جسمانى معاً قائل شويم به دليل عقل و نقل براى اخذ جزاء تا عدلِ قاطعِ فاصلِ حق ظاهر شود ، و هر كسى به آنچه استحقاق دارد برسد ، و ظلم هم بر خدا روا نيايد ، و مظلومين در آخرت از ظالمين جزا بخواهند ، و عوض براى هر تكليفى از تكاليف شرعيّه در آن روز به مكلّفين كاملاً داده شود ، و الاّ بر خداوند حكيم ظلم كه عمل قبيح است وارد مى آيد ، و تا معلوم شود كه عبادات تشريعيّه فوايد آنها عايد به بندگان است و خداوند غنى بالذّات .
و شبهات معاد مانند امتناع اعاده معدوم و شبهه آكل و مأكول و شبهه تناسخ كه آن امتناع تعلّق نفس است بعد از مفارقت از بدن طبيعى به بدن طبيعى ديگر به دليل و برهان مدفوع و ممنوع است و شرح ردود اين شبهات را طالب از كتب عقليّه و نقليّه بخواهد و بخواند تا بداند و به كعبه مقصود اصلى خود را برساند .



آدمى چيست برزخى جامعصورت خلق و حق در او واقع
متّصل با حقايق جبروتمشتمل بر دقايق جبروت
ظاهرش خشك لب به ساحل فرقباطنش در محيط وحدت غرق
« اللهم! وقد أكدى الطّلبُ ، واعيتِ الحيلةُ والمذهبُ ، ودرسَتِ الآمالُ ، وانقطعَ الرجاءُ الاّ منك وحدَك لا شريك لك »۲ .

در تفسير آيه مباركه « أَوَلَمْ يَرَ الاْءِنسَانُ . . » الى آخره

و اقوم واقوى آيه اى كه دلالت بر معاد جسمانى مى كند بلكه روح اين آيات مباركه است كه عرض مى شود ، و عجب است از بعضى كه از حقايق و معانى اين آيه بى بهره

1.ق : ۱۵ .

2.جملات شبيه و مأخوذ از دعاهاى امام زين العابدين عليه السلام است كه قطب راوندى در دعوات : ۷۲ به شماره ۱۷۱ نقل كرده و در صحيفه سجاديه ( ابطحى ) : ۵۲۶ شماره ۲۲۱ نيز نقل شده است .


روح و ريحان ج2
426

خواندن و نوشتن آنها خروج از طريق مستوى و صراط مستقيم و موجب القاء شبهات در قلوب عوام و مستضعفين است ولى ضابط در كليّه عقايد حكماء و سابقين پنج مذهب است :
مذهب اول : كسانى هستند كه قائلند به معاد جسمانى .
مذهب دوّم : كسانى هستند كه قائلند به معاد روحانى .
سوم : كسانى هستند كه قائل به معاد جسمانى و روحانى با هم شده اند .
چهارم : كسانى هستند كه اعاده جسم و روح را اصلاً منكرند .
پنجم : كسانى هستند كه در نفى و اثبات هر يك متوقفند .
و هر يك از ارباب مذاهب پنج گانه تمسّك به دليل و برهانى از عقل و نقل جسته اند كه هر يك در جنب قدرت حضرت محيى الارواح و معطى الحياة فى الاشباح اوهن من بيت العنكبوت است .
همانا مذهب حق در نزد حكماء و متألّهين و علماء متبحّرين از شيعه اثنا عشريّه اماميّه مذهب سوّم است ، و اگر طالب حق و منصفى غور كند در اصل مرآت كه آن حقيقت نفس است در عرضيّت و جوهريت و در اينكه آيا نفس جوهر جسمانى است يا مجرّد نورانى ؟ شايد انكشافى برايش حاصل گردد ، و به مذهب تناسخ و عقيده فاسده فلسفى اعتماد و اعتنائى ننمايد .
و حضرت صادق عليه السلام به مفضّل بن عمر فرمود : « الحمد للّه مدير۱الادوار ومعيد الاكوار طبقاً عن طبق وعالَماً بعد عالَم« لِيَجْزِىَ الَّذِينَ أَسَاؤوا بِمَا عَمِلُوا وَيَجْزِىَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى »۲» . ۳

1.در چاپ سنگى : المدير .

2.نجم : ۳۱ .

3.بحار الانوار ۳/۹۰ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 77911
صفحه از 447
پرینت  ارسال به