433
روح و ريحان ج2

ثمّ يساق المتّقون الى الجنان وفداً وفداً والمجرمون الى النار ورداً ورداً » ، پس به اهل جنّات گويند : انتم خُلود خُلود ، و به اهل عقوبات خوانند : انتم أُبود أُبود ، پس تو را شفيعى شفاعت نكند و دوستى حمايت ننمايند ۱ .
پس حضرت امير مؤمنان عليه السلامفرمودند : « [وجدّ الأمر] ـ ويحك يا انسان ـ جدّاً جدّاً ، وقربوا للحسنات۲فرداً فرداً ،« وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفّاً صَفّاً »۳يسألهم عمّا عملوا حرفاً حرفاً وردّ المجرمون الى الاعقاب ردّاً ردّاً ، وتراجعت الخلائق الى الحشر زحفاً زحفاً و جى ء بهم عراة الابدان خشّعاً ابصارهم ، امامهم الحساب ومن ورائهم جهنّم ، يسمعون زفيرها۴ويرون زئيرها ، فلم۵يجدوا ناصراً ولا ولياً يجيرهم من الذّل وهم يَعْدُون سراعاً الى موقف۶الحشر يساقون سوقاً« وَالْسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ »۷« كَطَىِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ »۸. . » إلى آخر الخطبة ۹ .

اشعار شيخ سعدى كه در مواعظ و نصايح گفته

پس براى تحسّر و تأسّف از كردار و رفتار زشت خويش و عقوبات آن روزگار و آن بازار سزاوار است اين چند بيت از شيخ نوشته شود ، و خوانندگان از خواندن آنها براى تذكّر و موعظه نفس غافل نباشند كه خوشتر ۱۰ از آن در غزليّات شيخ از نصايح و مواعظ نيافته ام .
خرما نتوان خورد از اين خار كه كشتيمديبا نتوان بافت از اين پشم كه رشتيم
بر لوح معاصى خط عذرى نكشيديمپهلوى كباير حسناتى ننوشتيم
ما كشته نفسيم بس آوخ كه برآيداز ما به قيامت كه چرا نفس نكشتيم
افسوس بر اين عمر گرانمايه كه بگذشتما از سر تقصير و خطا در نگذشتيم
دنيا كه در آن مرد خدا گل نسرشته استنامرد كه مائيم چرا دل بسرشتيم
ايشان چو ملخ در پس زانوى رياضتما مور ميان بسته دوان بر در و دشتيم
پيرى و جوانى چو شب و روز برآمدتا شب شد و روز آمد و بيدار نگشتيم
واماندگى اندر پس ديوار طبيعتحيف است و دريغا كه در صلح ببستيم
چُون مرغ در اين كنگره تا كى بتوان بوديك روز نگه كن كه در اين كنگره خشتيم
ما را عجب از پشت و پناهى بود آن روزكامروز كسى را نه پناهيم و نه پشتيم
گر خواجه شفاعت نكند روز قيامتشايد كه زمشّاطه نرنجيم كه زشتيم
باشد كه عنايت برسد ورنه مپنداربا اين عمل دوزخيان كاهل بهشتيم
سعدى ! مگر از خرمن اقبال بزرگانيك خوشه ببخشند كه ما تخم نكشتيم
مخفى نماناد : جهت اينكه اين چند چيز را حضرت عبدالعظيم عليه السلام از حقيقت معراج و قبر و سؤال نكيرين و وجود جنّت و نار و صراط و ميزان و وقوع قيامت و حشر خلايق عرضه داشت بواسطه اتفاق ائمه هدى عليهم صلوات اللّه و اجماع خواص و عوام در حجيّت يوم الميعاد و تعديل بين العباد با آنچه ضروريات يقينيّه و مقتضيات قطعيّه آن روز است ، و شبهه و خلافى در هيچ يك نيست ؛ از آنكه روز قيامت براى عدل و دادخواهى مقرّر و مقدّر شده است .
و آنچه ذكر فرمود از لوازم ثابته عدل است حتّى عروج حضرت ختمى مآب صلى الله عليه و آله به معراج براى كشف استار و حقايق ملكوتيّه و توديع اسرار غيبيّه بود ، تا روز قيامت با اطمينان قلب و خواطر بدون خوف و وحشت تا از آنچه مشاهده مى فرمايد دامن شفاعت در مقام محمود بر كمر زند و هر آنچه ديده است و شنيده بگويد .
و سؤال نكيرين و عالم برزخ براى آن است كه از آنچه كرده اند متذكر شوند تا روز قيامت از نعمت و عقوبت هيچ يك تسامحى وارد نيايد ، و فعل عبث را نسبت به حكيم عليم ندهند ، و در هر نشأت بهره اى به مقتضاى آن برده باشند .
و وضع صراط و ميزان هم قطعى است به تفصيلى كه ذكر شد ، تا از جزئيّات و كليّات حالات خودشان از احوال و اقوال آگاه شوند ، و تا بدانند جنّت و نار جزاء كردارشان است كه حضرت كردگار براى ايشان برقرار فرمود .

1.در چاپ سنگى : بنمايد .

2.در امالى : للحساب .

3.فجر : ۲۲ .

4.در چاپ سنگى : زفيراً .

5.در چاپ سنگى : فلا .

6.در بحار : مواقف .

7.زمر : ۶۷ .

8.انبياء : ۱۰۴ .

9.امالى شيخ طوسى : ۶۵۳ ، بحار الانوار ۷/۹۹ و۷۴/۳۷۳ ، نهج السعادة ۲/۴۲ با اختلافاتى .

10.در چاپ سنگى : خواشتر .


روح و ريحان ج2
432

فراموش كند ، آب آتش شود ، خاك به جنبش آيد ، ستارگان فرو ريزند ، ماه را از گردون بيفكنند ، آفتاب را از فلك جدا كنند تركيب جهان منقلب و نظام عالم خراب چون مردگان از زمين برآيند فرشتگان از آسمان فرود آيند ، يعنى : نه در هوا فرشته ماند و نه در زمين مرده ، همگى در عرصه جمع شوند ، آن گاه حق تعالى فرمايد : اى زبانهاى گويا خاموش ، و اى اعضاء خاموش گويا شويد !
پس مسمار سكوت بر زبانها و مُهر ۱ قهر بر لبها نهاده شود ، بند عدل بر پاى و خاك مذلّت بر سر ريخته ، جواسيس قدرت آنچه ديده اند بنمايند ، و گماشتگان بارگاه عزّت آنچه دانند بگويند ، سجلاّت زلاّت را برخوانند ، و بضاعت بازرگانان راه آخرت را پيش آرند ، گناه كاران به مضمون « إِذِ الُمُـجْرِمُونَ نَاكِسُوا رُؤُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ »۲ سر خجلت به زير ، و اهل طاعت چشم اميدواريشان گشوده و مستجير ، و نداى « فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ * وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ »۳ بلند ، و هر صغير و كبير از فزع آن روز مستمند .



فما الناسُ بالناس الّذين عهدتُهُمولا الدّارُ بالدار التى كنتُ اعرفُ۴
« وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ »۵ آه ! آه ! از آن زمان كه خداوند سبحان بفرمايد : « وَامْتَازُوا الْيَوْمَ أَيُّهَا الْمُـجْرِمُونَ »۶ يعنى : مؤمنين را از كافرين و مطيعين را از عاصين جدا نمايند ، و حكم محكم « فَرِيقٌ فِى الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِى السَّعِيرِ »۷ را در حق ايشان جارى فرمايند .

1.در چاپ سنگى : و بر مهر .

2.سجده : ۱۲ .

3.زلزله : ۷ ـ ۸ .

4.شعر در ربيع الابرار زمخشرى به عباس ( عموى پيامبر صلى الله عليه و آله ) نسبت داده شده چنانچه سيد على خان در درجات الرفيعه : ۹۹ ذكر فرموده است ، نيز بنگريد به : مجمع البيان ۶/۹۴ .

5.طه : ۱۱۱ .

6.يس : ۵۹ .

7.شورى : ۷ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 79747
صفحه از 447
پرینت  ارسال به