بودند و در استرآباد در زمان داعى الى الحق حسن بن زيد علوى از دست زيديّه مغلوب شدند ، و خدمت امام حسن عسكرى عليه السلام در سرّ من رأى آمدند ، آن جناب اين عبارات فرمودند : « مرحباً بالأوّابَيْنِ۱إلَينا المُلْتَجِئَيْنِ إلى كَنَفِنا ، قَدْ تقبَّل اللّه سَعْيَكما وآمَنَ رَوْعَكما وَكَفاكُما أعداكُما ، فانْصَرِفَا آمِنَيْنِ على أنفُسِكُما وَأمْوالِكُما »۲ .
به فداى مهربانى ها و محبت هاى شما خانواده رحم و مروّت و كرم شوم كه به چه نحو بر واردين خودتان از شيعيان حيّاً و ميتاً نظرات و عنايات داريد ، و احدى را مأيوس نمى فرمائيد .
در معنى «هات» و «هيت»
و خوب است معنى كلمه « هات » كه در اين حديث و احاديث سابقه مذكوره بود مجملاً بنويسم :
جوهرى در كتاب « صحاح اللغة » ۳ گفته است : هاتِ يا رجل بكسر تاء يعنى اعطنى ، معنى آن به فارسى بده به من و تثنيه آن « هاتيا » است مثل « آتيا » ، و جمع آن « هاتوا » است و زن را « هاتى » مى گويند ، و « هيت » ماده اشتقاقش از « هات » است و آن به معنى هَلُمَّ وَاَقْبِل است ، و كلمه « هَيْتَ لَكَ »۴ در سوره مباركه يوسف كه زليخا عرض كرد بعضى نوشته اند اين به معنى « هَيَّئتُ » مى باشد يعنى براى تو مهيّا مى باشم ، و شاعر گفته است :
اَبلِغ اَميرالمؤمنيناَخَا العراقِ اِذا أتيتا۵
اِن العِراقَ واَهلهسِلمٌ [ اليك ] هَيت هَيتا۶. المجازات النبوية ، شريف رضى : ۲۶ ، التبيان ۶/۱۱۸ ، تفسير القرطبى ۹/۱۹۴ ، تفسير الطبرى ۱۲/۹۹ ، مجمع البيان ۵/۳۸۲ .