75
روح و ريحان ج2

مراتب توحيد متصدىّ گرديدم نگاشتم والاّ دامان اين عنوان از اين بيانات موجزه بلندتر بوده است و زبان داعى هم درازتر ، اما چه مى توان گفت از مجهول مطلق غير محسوسى كه معقول و متصوّر و متوهّم نيست نه رسمى و نه اسمى كه به وى دلالت كند و نه مثلى كه از او به وى پى بريم و نه ضدّى كه از ضدّ وى او را شناسيم پس عرض مى كنم :



شرح اين معنى مپرس اى بوالهوسموج اين دريا همه خون است و بس
بوالعجب درياى بى ساحل نگركشتى و ملاّح نه مشكل نگر
قطعه هاى ابر خون بار اندر اوصد نهنگ آدمى خوار اندر او
بلى ، مردان راه با ناله و آه گويند : « ما عَرَفْناكَ حَقَّ معرفتِك »۱ .
« اللّهمَّ وقَد أكدى۲الطَلَب وأعيت الحَيلةُ وَالمَذهَبُ وَدَرَسَتِ الآمالُ وَانقَطعَ الرَّجاءُ اِلاّ مِنكَ وَحْدَك لا شَريكَ لَكَ »۳ .
وَقال الصادق عليه السلام : « تَكَلَّموا فى خَلقِ اللّهِ وَلا تَتكلَّمُوا فىِ اللّهِ »۴ .
وَ « اِنَّ اِلى رَبِّك المُنتهى فاِذا انتهى الكلامُ اِلى اللّهِ فاَمسِكُوا »۵ .
أَعَاذَنَا اللّه من التفكر فى ذاته وَالزَّلل فى صفاته .
« اللهمّ لا اَصفِكُ الاّ بِما وَصَفْتَ بِهِ نَفسَكَ ولا اشبهُكَ لِخَلْقِكَ »۶ اَنتَ اهلٌ لِكُلِّ خَيْرٍ فلا تَجْعَلنى

1.توحيد صدوق : ۱۱۴ از نبى گرامى اسلام صلى الله عليه و آله ، بحار الانوار ۶۶/۲۹۲ و ۱۱۰/۳۴ .

2.در چاپ سنگى : آكد ، كه صحيح نيست . اكدى بمعناى : بَخِلَ أو قَلَّ خَيْرُه .

3.مضمون دعاى روز مبعث نبى گرامى اسلام صلى الله عليه و آله است كه در اقبال الاعمال ۳/۲۷۶ نقل شده ، نيز : مزار ابن المشهدى : ۱۹۷ ، مصباح المتهجد : ۸۱۴ .

4.الفصول المهمة ۱/۲۵۴ باب ۴۶ ح ۱ ، اين مضمون از امام باقر عليه السلام نيز نقل شده . رجوع كنيد به : الهداية شيخ صدوق : ۱۴ ، كافى ۱/۹۲ ح ۱ .

5.كافى ۱/۷۲ ح ۲ ، توحيد : ۴۵۶ ح ۹ ، وسائل الشيعة ۱۶/۱۹۴ ح ۲۱۳۲۴ : قال أبو عبداللّه عليه السلام : إن اللّه يقول : « وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنتَهَى » فإذا انتهى الكلام إلى اللّه فامسكوا » . نيز رجوع كنيد به : محاسن برقى : ۲۳۷ ح ۲۰۶ .

6.در كافى : بخلقك .


روح و ريحان ج2
74

و عذر بخواهد چاره نيست ۱ .



وَاللّهِ لا مُوسى وَلا عيــسى المسيح ولا مُحمّدْ
عَلِموا ولا جبريل وَهــو الى مَحَلَّ القدُس يَصعَدْ
كَلاّ ولا النفسّ البَسيطةلا وَلا العَقلُ المُجرّدْ
مِن كُنهِ ذاتِكَ غَير اَنّكَاوحَدىُ الذاتِ سَرمَدْ
وَجَدوا اضافاتٍ وَسَلباًوالحَقيقَة لَيسَ تُوجُدْ
وَرأوَ وجُوداً واجِباً يُفنِىالزَّمانَ وَليسَ يُنفَدْ
تاه الاَنامُ بِسُكرِهِمفَلِذلِك صاحَ القَومُ عَربَدْ
وَنَجى مِنَ الشِّركِ الكَثيفِمُجرّدَ العَرفات مُفرَدْ
فَليَخسأ۲الحَكَماءٍ عَنحَرَمٍ لَهُ الاَملاك سُجَّدْ۳
مَن اَنْتَ يا رَسْطُو وَمَناَفلاطُ قَبلَكَ يا مُبلدْ
وَمَن ابن سُينا حَين قَــررَّ ما نَبّاهُ۴وشَيّدْ
ما۵أنتم الاّ الفِراشرأىَ السِّراجَ۶وَقَد تَوقَّدْ
فَدَنَا فَاَحْرَقَ نَفسَه وَلواهتدى رُشداً لاَبعَدْ۷
بدان كه اين ابيات فصيحه در اين مورد براى هوشمندان به جهت اجمالى كه در تحرير

1.أرى ماءً بى عطشٌ شديدُ ولكن لا سبيلَ الى الوُرُودِ زمان مقابله اين بيت در اين هامش نوشته شد . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

2.در شرح نهج : فلتخسأ .

3.در شرح نهج : عن جرم له الافلاك تسجد .

4.در شرح نهج : « بنيت له » بجاى « نباه » .

5.در شرح نهج : هل .

6.در شرح نهج : الشهاب .

7.از اشعار ابن ابى الحديد معتزلى است كه آنرا در شرح نهج البلاغه ۱۳/۵۰ نقل كرده و مى گويد : هنگام مناجات و خلوت با خداوند سبحان آنرا زمزمه مى كنم .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 78010
صفحه از 447
پرینت  ارسال به