بر كرانه هاي كتاب «الغدير في الكتاب والسّنة و الادب» - صفحه 287

مى كند كه تمامىِ آنها نشان دهنده و مؤيد آن است كه واژه «مولى» در حديث غدير به معناى «اولى بالشئ» است و بس و به هيچ يك از معانى ديگر نمى تواند باشد.
بنابراين، با وجود اين همه قراين اطمينان آور، جاى هيچ گونه مناقشه اى در دلالت حديث غدير باقى نمى ماند. ۱
يكى از قراين ياد شده، سخن رسول خدا(ص) در مقدمه حديث غدير است كه فرمود: ألست أولى بكم من أنفسكم؛ آيا من، از خودتان به شما سزاوارتر نيستم، و سپس فرمود: فمن كنت مولاه فعلىّ مولاه.
اين حديث را با همين ترتيب بسيارى از علماى فريقين روايت نموده اند، و صاحب «الغدير» آن را از شصت و چهار تن از علما و حفاظ اهل سنّت نقل نموده است. ۲

احاديثى كه معناى «مولى» را تفسير نموده است

مؤلف، سپس فصلى را با عنوان «احاديثى كه معانى مولى و ولايت را تفسير نموده است»، گشوده و در آن، احاديث فراوانى نقل كرده است. كه در تمامى آنها كلمه «مولى» در همان معنايى استعمال شده كه پيش از اين در بحث «دلالت حديث غدير» بيان شد.
جالب اينكه عده زيادى از دانشمندان اهل سنّت نيز ما را همراهى نموده و كلمه «مولى» را به همان معنايى دانسته اند كه مقصود ماست و صاحب «الغدير» نام چهارده تن از آنان را ذكر نموده است. ۳

عبادات و اعمال وارده در عيد غدير

مؤلف در ذيل عنوان فوق، به بيان عباداتى پرداخته است كه انجام آن در روز «عيد غدير» سفارش و تأكيد شده است؛ از جمله، روزه داشتن اين روز.

1.همان، ج۱، ص۴۲۳ـ۴۲۷

2.همان، ج۱، ص۴۲۸

3.همان، ج۱، ص۴۴۹ـ ۴۵۸

صفحه از 290