بر كرانه هاي كتاب «الغدير في الكتاب والسّنة و الادب» - صفحه 289

شاعران غدير

علامه امينى در ادامه اثر ارزشمند خود، به شعراى غدير پرداخته است و به دليل اهميت آن و هم به دليل علاقه خاصى كه به آن دارد، پيوسته تا پايان كتاب «الغدير» از آن سخن مى گويد. امّا افسوس كه يازده جلد «الغدير» پايان يافت و بحث «شعراى غدير» ناتمام باقى ماند.
وى در اين عنوان، از سده نخست هجرى تا سالهاى ميانى سده داوزدهم، جمعاً يكصد و پنج تن از شعراى غدير را نام مى برد و تحليل جامع و دقيقى از غديريه ها و زواياى مختلف زندگى آنان ارائه مى كند و ادامه بحث «شعراى غدير» را به جلدهاى بعدى «الغدير» موكول مى كند، اما اكنون بيست و نه سال از درگذشت آن عالم ربانى مى گذرد و هنوز جلدهاى بعدى «الغدير» منتشر نشده است و اطلاعى از آن در دست نيست.
روش علامه امينى در بررسى زندگانى شعراى غدير بر اين است كه نخست، آنان را به ترتيب قرنى كه در آن مى زيسته اند ذكر مى كند، و سپس تحليل جامعى از غديريه ها و ديگر آثار شاعر ارائه مى دهد.
بررسى ابعاد مختلف زندگى، خانواده، مبارزات، سير و سلوك اجتماعى، افكار، عقايد و… نيز از جمله مباحثى است كه درباره هر يك از شعراى غدير در «الغدير» به چشم مى خورد.
همچنين، ايشان به تناسب بيان فضايل اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در اشعار شعراى غدير، رواياتى كه از سوى پيامبر اكرم(ص) صادر شده و بيان كننده آن فضايل است را، با اسلوب و روش بسيار زيبايى ذكر نموده و بحثهاى تحقيقى و جامعى درباره هر يك از اين فضايل به عمل مى آورد. و بدينسان فضايل بسيارى از اهل بيت پيامبر(ص) و بخصوص شخص اميرالمؤمنين(ع) را، در اختيار خوانندگان قرار مى دهد.

صفحه از 290