تازه هاي نشر و تحقيق - صفحه 250

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به عهده داشته و كتاب در 74 صفحه در قطع پالتويى, به همّت انتشارات اين وزارتخانه در سال جارى و در تهران منتشر شده است.

مجموعه «گزيده هاى آثار فارسيِ امام خمينى(ره)»:

چكيده سازى از آثار دانشوران, پيشينه ديرينه اى در ميان فرهنگها, از جمله فرهنگ اسلامى دارد. از ديرباز در ميان مسلمانان, عدّه اى به هم رسيدند كه عهده دار چكيده سازى كتابهاى درازدامن شدند تا بر خوانندگان آنها بيفزايند. اين سنّت, در پنج قرن اخير, دامن گستر شد و صدها چكيده فراهم گرديد و عناوينى چون: مختار, خلاصه, لباب, لبّ اللّباب, منتخب, مختصر و نخبه, براى آنها برگزيده شد.
نياز به تفصيل نيست كه جامعه ما با بُعد سياسى شخصيّت امام خمينى(ره) بيش از بُعد علمى آن آشناست. از اين رو, شناساندن بُعد علمى ايشان, ضرورت مضاعف دارد و بهترين و مطمئن ترين راهِ تأمين اين هدف, حذف واسطه ها و دعوت جامعه به مطالعه كتابهاى ارزنده و آموزنده اين فرهنگبان است.
كميته فرهنگى يكصدمين سالگرد ولادت امام خمينى, با آهنگ شناساندن بُعد فرهنگى ايشان, عهده دار چكيده سازى از ميراثِ مكتوبِ فارسى امام خمينى شد تا از رهگذر آسانخوان كردن كتابها, خوانندگان بيشترى بيابد و بهره اش عامتر شود. بدين رو, آثار فارسى امام(ره), به شرح ذيل, چكيده شده است:
1ـ شرح چهل حديث;
2ـ شرح حديث جنود عقل و جهل;
3ـ آداب الصّلاة;
4ـ سرّ الصّلاة;
5ـ ديوان اشعار.
در چكيده سازى اين كتابها اين نكته ها منظور شده است:
1ـ هيچ مطلبى به اصل نوشته افزوده نشده, و آنچه بر حسب ضرورت به صورت عنوان يا پيوند مطالبْ اضافه شده, در ميان دو قلاّب و متمايز از متن مى باشد.

صفحه از 253