15
دوستي در قرآن و حديث

9 . در غير مسائل اصولى ، به ارائه مصدر در پاورقى اكتفا مى‏شود .
10 . در صورتى كه دسترس به مصادر اوّليه ممكن باشد ، حديث از مصادر اوّليه نقل مى‏گردد ، بجز نشانى بحارالأنوار در احاديث شيعه و كنزالعمّال در احاديث اهل سنّت كه در پايان نشانى‏ها خواهد آمد .
11 . پس از ذكر مصادر ، گاه با تعبير «ر . ك : (رجوع كنيد :)» ، ارجاعاتى به برخى از منابع داده شده است . در چنين مواردى ، متن ارجاعى تفاوت زيادى با متن نقل شده داشته است .
12 . گاه ، ارجاعات ، به ابواب ديگر همان كتاب است كه تناسب محتوايى ميان پاره‏اى از روايات آنها وجود داشته است .
13 . در «درآمد» كتاب و نيز در توضيحات و جمع‏بندى‏هايى در پايان برخى فصول و ابواب آمده‏اند، چشم‏انداز كلّى روايات كتاب و باب و گاه ، حل پاره‏اى از دشوارى‏هاى موجود در احاديث را نشان مى‏دهد .
14 . و مهم‏ترين نكته ، اين‏كه تلاش شده است تا در حدّ امكان ، از طريق تأييد مضمون احاديث باب به وسيله قرائن عقلى و نقلى ، تحصيل وثوق نوعى به صدور مجموعه آنها امكان‏پذير باشد .
در پايان ، لازم مى‏دانم از همه برادران عزيز «مركز تحقيقات دارالحديث» كه در تأليف اين مجموعه ارزشمند، به گونه‏اى مرا يارى رساندند ، بويژه از فاضل گرامى جناب حجة الاسلام والمسلمين آقاى محمّد تقديرى كه بيشترين تلاش‏ها را در اين زمينه داشتند ، سپاس بگزارم . جزاهُم اللّه‏ُ عَن أهل بيتِ نبيِّه خير الجزاء في الدّارين.
محمّد محمّدى رى شهرى
19 صفر 1420
14 خرداد 1378


دوستي در قرآن و حديث
14

روش تحقيق

روش ما در گزينش ، ثبت و نشانى‏دهى در اين مجموعه ، از اين قرار است :
1 . تلاش شده تمامى روايات مربوط به يك موضوع ، از مصادر روايى شيعه و اهل سنّت ، پس از يادداشت‏بردارىِ مستقيم ، با كمك گرفتن از نرم‏افزارهاى رايانه‏اى گرد آيند ، و سپس جامع‏ترين ، استوارترين و كهن‏ترين مصدر ، گزينش شود .
2 . از تكرار روايات ، پرهيز شده ، مگر در موارد ذيل :
الف ـ متن‏ها كاملاً متفاوت و مَروىٌّ عنه ، متعدد باشد ؛
ب ـ نكته مهمى در تفاوت الفاظ ، نهفته باشد ؛
ج ـ تفاوت لفظى در متون شيعى و سنّى وجود داشته باشد ؛
د ـ متن روايت ، كمتر از يك سطر و مربوط به دو باب باشد ؛
3 . متن‏هاى واحدى ، هم از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و هم از يكى از معصومان عليهم‏السلامنقل شده باشد،كه‏حديث‏پيامبر اكرم‏در متن مى‏آيد و روايت ساير معصومان عليهم‏السلامدر پاورقى.
4 . پس از ذكر آيات در هر موضوع ، روايات به ترتيب معصومان عليهم‏السلاماز پيامبر اسلام تا امام دوازدهم ، نقل مى‏گردد ، مگر آن كه روايتى در تفسير آيه وارد شده باشد كه بر تمامى روايات، مقدّم مى‏شود .
5 . گاه ، هماهنگى چند روايت ، موجب مى‏شود كه ترتيب مذكور در بند چهار ، رعايت نشود .
6 . در ابتداى روايات ، فقط نام پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و معصوم عليه‏السلام ذكر مى‏شود ، مگر آن كه راوى ، نقل كننده فعلِ معصوم باشد ، يا سؤال و جوابى در ميان باشد ، و يا آن كه راوى ، لفظى را در متن آورده باشد كه سخن مروى عنه نيست .
7 . با توجه به تعدّد اسامى معصومان عليهم‏السلام ، نام واحدى براى آنها انتخاب شده كه در ابتداى روايت ، ذكر مى‏شود .
8 . مصادر روايات، در پاورقى وبه‏ترتيب معتبرترين مصدر، تنظيم شده‏است.

  • نام منبع :
    دوستي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    تقديري، محمد؛ اسلامي، سيد حسن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 227097
صفحه از 784
پرینت  ارسال به