173
دوستي در قرآن و حديث

۴۰۹.امام صادق عليه‏السلام : دوست ، به سه‏خصلتْ سنجيده‏مى‏شود. پس اگر از آنها سرافراز بيرون آمد ، دوستى است يكرنگ و باصفا ، و گرنه دوست دوران آسايش است ، نه سختى : اين كه از او مالى‏بخواهى، يا او را بر مالى امين گردانى ، و يا او را در كارى ناخوشايند ، شريك سازى.

نكته :

حديث 400 و 401 يكى از طُرُق آزمايش دوستان را مصاحبت مى‏دانند . از سوى ديگر ، روايات باب 5 / 2 تأكيد مى‏كردند كه نبايد انسان ، كسى را قبل از آزمايش به عنوان دوست انتخاب كند . آيا اين ، دور نيست ؟ و اگر هست ، راه حل چيست ؟
در پاسخ مى‏گوييم : روايات اين باب ، ناظر به مصاحبت موقّت و آزمايشى است و روايات باب 5 / 2 ناظر به مصاحبت دائم و واقعى . لذا تأكيد مى‏كنند كه قبل از آزمايش ، نبايد انسان به دوست خود اعتماد كند .

ر . ك : ص 331 (نشانه‏هاى دوستى راستين) .

5 / 4

كمىِ دوست راستين

۴۱۰.رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : كم‏ترين چيزى كه در آخرالزمان يافت مى‏شود ، برادر قابل اعتماد است ، يا دِرهمى از حلال .

۴۱۱.رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : در [روزگار] آخر امّت من ، كمتر چيزى كه يافت مى‏شود ، دِرهمى از حلال است يا برادرى قابل اعتماد .

۴۱۲.رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : روزگارى به شما روى خواهد آورد كه در آن ، چيزى كمياب‏تر از اين سه نيست : دِرهمى از حلال ، يا برادرى كه با او انس گيرند ، يا سُنَّتى كه بدان عمل كنند .

۴۱۳.رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : «در آخرالزمان ، كسانى خواهند بود كه در ظاهر ، برادر و در نهان ، دشمن هستند» .
گفتند : «اى پيامبر خدا ! چگونه چنين چيزى ممكن است ؟» .
فرمود : «اين [دوگانگى] ، به سبب اميد برخى به برخى كسان است و بيم برخى از برخى ديگر» .


دوستي در قرآن و حديث
172

۴۰۹.عنه عليه‏السلام : يُمتَحَنُ الصَّديقُ بِثَلاثِ خِصالٍ ، فَإِن كانَ مُؤاتِيا فيها فَهُوَ الصَّديقُ المُصافي ، و إلاّ كانَ صَديقَ رَخاءٍ لا صَديقَ شِدَّةٍ : تَبتَغي مِنهُ مالاً ، أو تَأمَنُهُ عَلى مالٍ ، أو تُشارِكُهُ فِي مَكروهٍ . ۱

5 / 4

قِلَّةُ الصَّديقِ الصَّدوقِ

۴۱۰.رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : أقَلُّ ما يَكونُ في آخِرِ الزَّمانِ أخٌ يوثَقُ بِهِ ، أو دِرهَمٌ مِن حَلالٍ . ۲

۴۱۱.عنه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : قَلَّما يوجَدُ في آخِرِ اُمَّتي دِرهَمٌ مِن حَلالٍ ، أو أخٌ يوثَقُ بِهِ . ۳

۴۱۲.عنه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : سَيَأتي عَلَيكُم زَمانٌ لا يَكونُ فيهِ شَيءٌ أعَزُّ مِن ثَلاثٍ : دِرهَمٍ حَلالٍ ، أو أخٍ يُستَأنَسُ بِهِ ، أو سُنَّةٍ يُعمَلُ بِها . ۴

۴۱۳.عنه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : يَكونُ في آخِرِ الزَّمانِ أقوامٌ إخوانُ العَلانِيَةِ أعداءُ السَّريرَةِ . فَقيلَ : يا رَسولَ اللّه‏ِ ، فَكَيفَ يَكونُ ذلِكَ ؟ ! قالَ : ذلِكَ بِرَغبَةِ بَعضِهِم إلى بَعضٍ ، ورَهبَةِ بَعضِهِم إلى بَعضٍ . ۵

1.تحف العقول : ۳۲۱ ، بحار الأنوار : ۷۸ / ۲۳۵ / ۶۰ .

2.تحف العقول : ۵۴ ، بحار الأنوار : ۷۷ / ۱۵۷ / ۱۴۱ .

3.تاريخ بغداد : ۱۲ / ۳۸۵ ، حلية الأولياء : ۴ / ۹۴ ، البداية والنهاية : ۹ / ۳۱۹ وفيهما «آخر الزمان» بدل «آخر اُمّتي» ، كنز العمّال : ۴ / ۱۳ / ۹۲۵۴ نقلاً عن ابن عساكر وكلّها عن ابن عمر .

4.المعجم الأوسط : ۱ / ۳۵ / ۸۸ ، حلية الأولياء : ۴ / ۳۷۰ و ج ۷ / ۱۲۷ كلاهما عن حذيفة ، كنز العمّال : ۱۱ / ۱۲۶ / ۳۰۸۸۶ .

5.مسند ابن حنبل : ۸ / ۲۴۴ / ۲۲۱۱۶ ، المعجم الأوسط : ۱ / ۱۳۸ / ۴۳۴ ، كنز العمّال : ۹ / ۴۵ / ۲۴۸۵۶ .

  • نام منبع :
    دوستي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    تقديري، محمد؛ اسلامي، سيد حسن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 228971
صفحه از 784
پرینت  ارسال به