199
دوستي در قرآن و حديث

۴۹۲.امام على عليه‏السلامـ در ديوان منسوب به ايشان ـ:
برادر راستين تو كسى است كه در كنار تو مى‏كوشد/
و به خود ، زيان مى‏زند تا به تو سودى رساند .
و چون ديد كه مسئله‏اى تو را از هم گسيخته است/
خود را پراكنده خاطر مى‏كند ، تا تو را جمعيّت خاطر ببخشد .

۴۹۳.كنزالفوائد : نقل شده كه امام صادق عليه‏السلام اين دو بيت را بارها براى مَثَل زدن مى‏خواند :

برادرت كسى است كه چون به عمد با شمشير به سراغ او بروى/
تا او را از پاى در آورى ، بازْ در دوستى خود ، كوتاهى نمى‏كند و فريبت نمى‏دهد.

و چون او را به مرگ فرا بخوانى/
از سرِ دوستى و براى حفظ تو ، جواب رد به تو ندهد.

5 / 10

كامل‏ترينِ برادران

۴۹۴.امام على عليه‏السلام : در گذشته مرا برادرى خدايى بود كه كوچكى دنيا در چشمش، او را در چشم من بزرگ مى‏داشت . مغلوب شكمش نبود. پس آنچه را نمى‏يافت ، آرزو نمى‏كرد و اگر مى‏يافت ، از حد نمى‏گذراند . بيشتر روزگارش را خاموش بود؛ ليكن اگر سخن مى‏گفت ، بر گويندگان پيشى مى‏گرفت و تشنگى پرسندگان را فرو مى‏نشاند . به ظاهر ، ناتوان مى‏نمود ؛ ليكن به هنگام كوشش ، چون شير بيشه و مار زهرآگينِ بيابان بود. جز در حضور قاضى، حجّت‏آورى نمى‏كرد و كسى را به سبب كارى كه در مثل آن ، پوزش مى‏آورند ، سرزنش نمى‏كرد تا عذرش را بشنود . از هيچ دردى شِكوه نمى‏كرد ، مگر پس از بهبودش. آنچه را مى‏گفت، انجام مى‏داد و آنچه را انجام نمى‏داد ، نمى‏گفت . اگر در گفتارْ مغلوب مى‏شد ، در خاموشى مغلوب نمى‏گشت . بر شنيدن ، حريص‏تر از گفتن بود. ۱ اگر با دو مسئله روياروى مى‏شد ، مى‏نگريست كه كدام يك به هواى نفسْ ، نزديك‏تر است و با آن ، مخالفت مى‏كرد . پس اين خوى‏ها را به چنگ آوريد و پايبند آنها باشيد و در كسب آنها با يكديگر رقابت كنيد . اگر هم نتوانستيد همه آنها را كسب كنيد ، بدانيد كه به دست آوردن اندك ، بهتر از رها كردن بسيار است .

1.در تحف العقول : ۲۳۴ ، همين سخن به امام حسن عليه‏السلامنسبت داده شده است ، امّا با اين تعبير : «هرگاه در محضر عالمان قرار مى‏گرفت ، بر شنيدن ، حريص‏تر از گفتن بود» .


دوستي در قرآن و حديث
198

۴۹۲.عنه عليه‏السلامـ فِي الدّيوانِ المَنسوبِ إلَيهِ ـ:
إنَّ أخاكَ الصِّدقَ مَن يَسعى مَعَكومَن يَضُرُّ نَفسَهُ لِيَنفَعَك
ومَن إذا عايَنَ أمرا قَطَّعَكشَتَّتَ فيهِ شَملَهُ لِيَجمَعَك۱

۴۹۳.كنزالفوائد : رُوِيَ أنَّ الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ الصّادِقَ عليهماالسلام كانَ يَتَمَثَّلُ كَثيرا بِهذَينِ البَيتَينِ :

أخوكَ الَّذي لَو جِئتَ بِالسَّيفِ عامِدالِتَضرِبَهُ لَم يَستَغِشَّكَ فِي الوُدِّ
ولَو جِئتَهُ تَدعوهُ لِلمَوتِ لَم يَكُنيَرُدُّكَ إبقاءً عَلَيكَ مِنَ الوُدِّ۲

5 / 10

أكمَلُ الإِخوانِ

۴۹۴.الإمام عليّ عليه‏السلام : كانَ لي فيما مَضى أخٌ فِي اللّه‏ِ ، وكانَ يُعظِمُهُ في عَيني صِغَرُ الدُّنيا في عَينِهِ. وكانَ خارِجا مِن‏سُلطانِ بَطنِهِ؛فَلا يَشتَهي ما لا يَجِدُ ، ولا يُكثِرُ إذا وَجَدَ.وكانَ أكثَرَ دَهرِهِ صامِتا،فَإِن قالَ بَذَّ القائِلينَ،ونَقَعَ غَليلَ السّائِلينَ. وكانَ ضَعيفا مُستَضعَفا ، فَإِن جاءَ الجِدُّ فَهُوَ لَيثُ غابٍ ، وصِلُّ ۳ وادٍ ، لا يُدلي بِحُجِّةٍ حَتّى يَأتِيَ قاضِيا . وكانَ لا يَلومُ أحَدا عَلى ما يَجِدُ العُذرَ في مِثلِهِ حَتّى يَسمَعَ اعتِذارَهُ . وكانَ لا يَشكو وَجَعا إلاّ عِندَ بُرئِهِ . وكانَ يَقولُ ما يَفعَلُ ، ولا يَقولُ ما لا يَفعَلُ . وكانَ إذا غُلِبَ عَلَى الكَلامِ لَم يُغلَب عَلَى السُّكوتِ . وكانَ عَلى ما يَسمَعُ أحرَصَ مِنهُ عَلى أن يَتَكَلَّمَ . وكانَ إذا بَدَهَهُ أمرانِ يَنظُرُ أيُّهُما أقرَبُ إلَى الهَوى ؛ فَيُخالِفُهُ .
فَعَلَيكُم بِهذِهِ الخَلائِقِ فَالزَموها ، وتَنافَسوا فيها ، فَإِن لَم تَستَطيعوها فَاعلَموا أنَّ أخذَ القَليلِ خَيرٌ مِن تَركِ الكَثيرِ . ۴

1.الديوان المنسوب إلى الإمام عليّ عليه‏السلام : ۲۵۳ و ص ۲۵۶ .

2.كنز الفوائد : ۱ / ۹۴ ، بحار الأنوار : ۷۴ / ۱۶۶ / ۳۰ .

3.الصِلّ : الحيّة من أخبث الحيّات (المعجم الوسيط : ۱ / ۵۲۱) .

4.نهج البلاغة : الحكمة ۲۸۹ ، بحار الأنوار : ۶۷ / ۳۱۴ / ۴۹ .

  • نام منبع :
    دوستي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    تقديري، محمد؛ اسلامي، سيد حسن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 230071
صفحه از 784
پرینت  ارسال به