359
دوستي در قرآن و حديث

۸۷۶.امام على عليه‏السلام : هركه عاشق چيزى شود ، [آن چيز ، ]ديده‏اش را كم‏سو (نابينا) و دلش را بيمار مى‏كند . در نتيجه ، او با چشمى نادرست مى‏نگرد و با گوشى ناشنوا مى‏شنود . شهوت‏ها [پرده] خردش را دريده‏اند و دنيا ، دلش را ميرانده و جانش شيفته آن شده است . پس او بنده دنيا و بنده كسى است كه از آن ، بهره‏اى دارد و [دنيا ]به هر جا رفت ، او نيز مى‏رود و به هر سو روى آورد ، او نيز روى مى‏آورد . در پىِ هيچ يك از فرمان‏هاى بازدارنده خدا باز نمى‏ايستد و از هيچ پند دهنده از جانب او پند نمى‏گيرد ، حال آن كه خود ، كسانى را كه مرگ ، بى‏خبر ، گرفتارشان ساخته است ، مى‏بيند .

۸۷۷.امام على عليه‏السلام :ـ در حكمت‏هاى منسوب به ايشان ـ: سه چيز ، ناپايدار است : مال در دست گشاده‏دست ، ابر تابستانى و خشم عاشق !

10 / 3

عاشق پاك‏دامن

۸۷۸.رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : هركه عاشق شود و [عشق خود را ]پنهان دارد و پاك‏دامنى كند و آن‏گاه بميرد ، شهيد مرده است .

۸۷۹.رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : هركه عاشق شود و [عشق خود را ]پنهان دارد و شكيبايى ورزد ، خداوند ، او را بيامرزد و به بهشتش درآوَرَد .

۸۸۰.كنز العمّالـ به نقل از ابن عباس، از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آلهـ: «بهترين‏هاى امّت من ، كسانى هستند كه چون خداوند به اندكى از بلا دچارشان كند ، پاك‏دامنى ورزند» .
گفتند : كدام بلا ؟
فرمود : «عشق» .


دوستي در قرآن و حديث
358

۸۷۶.الإمام عليّ عليه‏السلام : مَن عَشِقَ شَيئا أعشى (أعمى) بَصَرَهُ ، وأمرَضَ قَلبَهُ ، فَهُوَ يَنظُرُ بِعَينٍ غَيرِ صَحيحَةٍ ، ويَسمَعُ بِاُذُنٍ غَيرِ سَميعَةٍ ، قَد خَرَقَتِ الشَّهَواتُ عَقلَهُ ، وأماتَتِ الدُّنيا قَلبَهُ ، ووَلِهَت عَلَيها نَفسُهُ ، فَهُوَ عَبدٌ لَها ولِمَن في يَدَيهِ شَيءٌ مِنها ، حَيثُما زالَت زالَ إلَيها ، وحَيثُما أقبَلَت أقبَلَ عَلَيها ، لا يَنزَجِرُ مِنَ اللّه‏ِ بِزاجِرٍ ، ولا يَتَّعِظُ مِنهُ بِواعِظٍ ، وهُوَ يَرَى المَأخوذينَ عَلَى الغِرَّةِ . ۱

۸۷۷.عنه عليه‏السلامـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: ثَلاثَةُ أشياءَ لا دَوامَ لَها : المالُ في يَدِ المُبَذِّرِ ، وسَحابَةُ الصَّيفِ ، وغَضَبُ العاشِقِ . ۲

10 / 3

العاشِقُ العَفيفُ

۸۷۸.رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : مَن عَشِقَ وكَتَمَ وعَفَّ ثُمَّ ماتَ ، ماتَ شَهيدا . ۳

۸۷۹.عنه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : مَن عَشِقَ وكَتَمَ وعَفَّ وصَبَرَ ، غَفَرَ اللّه‏ُ لَهُ وأدخَلَهُ الجَنَّةَ . ۴

۸۸۰.كنز العمّال عن ابن عبّاس عَن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : خِيارُ اُمَّتِي الَّذينَ يَعِفّونَ إذا آتاهُمُ اللّه‏ُ مِنَ البَلاءِ شَيئا .
قالوا : وأيُّ البَلاءِ؟
قالَ : العِشقُ . ۵

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۹ .

2.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۰۱ / ۴۳۵ .

3.تاريخ بغداد : ۶ / ۵۱ و ج ۵ / ۱۵۶ كلاهما عن ابن عبّاس و ج ۱۲ / ۴۷۹ عن عائشة وليس فيه «كتم» ، البداية والنهاية : ۱۱ / ۱۱۱ عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ۳ / ۳۷۲ / ۷۰۰۰ .

4.تاريخ بغداد : ۵ / ۲۶۲ ، كنز العمّال : ۳ / ۳۷۳ / ۷۰۰۲ نقلاً عن ابن عساكر وكلاهما عن ابن عبّاس .

5.كنز العمّال : ۳/۳۷۳/۷۰۰۱ و ص ۷۷۹/۸۷۳۲ كلاهما نقلاً عن‏الديلمي، الفردوس: ۲/۱۷۴/۲۸۶۷ وليس في النسخة التي بأيدينا «قالوا : وأي البلاء ؟ قال».

  • نام منبع :
    دوستي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    تقديري، محمد؛ اسلامي، سيد حسن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 227024
صفحه از 784
پرینت  ارسال به