533
دوستي در قرآن و حديث

دوست دارند . اطاعت آنها از خدا از ترس دوزخ و يا به طمع بهشت نيست ؛ بلكه به دليل عشق و علاقه آنها به خداست . ۱ آنان در مقام نيايش مى‏گويند :
سَيِّدى ... أنَا مِن حُبِّكَ ظَمآنُ لا أروى ؛۲
سرورم! من در دوست داشتن تو ، تشنه‏اى هستم كه سيراب نمى‏شوم .
و ...
مَا أطيَبَ طَعْمَ حُبِّكَ! ؛
طعم محبّتت ، چه شيرين است! ...يا نِعَمي وَجَنَّتي! ؛۳
اى نعمت و بهشت من! ...فَهَبنى ـ يا إلهى وسَيِّدى ومَولاىَ و رَبّى ـ صَبَرتُ عَلى عَذابِكَ فَكَيفَ أصبِرُ عَلى فِراقِكَ ؛۴
خدايا! گيرم كه بر عذابت صبر كردم ، بر فراقت چگونه صبر كنم ؟ و ...
محبّت خدا نسبت به اين طايفه، مفهومى ديگر دارد . معنا و مفهوم واقعى اين دو نوع محبّت را تنها كسانى مى‏توانند درك كنند كه به آن رسيده باشند . هر سخنى در تبيين و تفسير محبّت حقيقى آفريده به آفريدگار و بالعكس ، ناقص و نارساست. بهترين بيان در توضيح آثار اين محبّت ، همان است كه در حديث «قرب نوافل» ، آمده است. ۵
فقيه و محقّق بزرگوار ، شيخ بهايى ، درباره اين حديث مى‏فرمايد :

1.ر . ك : ص ۳۸۵ (پرستش دوستداران) .

2.ر . ك : ص ۳۷۷ (كاملانِ در خدا دوستى) .

3.ر . ك : مفاتيح الجنان ، مناجاةُ المريدين .

4.ر . ك : ص ۳۷۹ ، ح ۹۱۳ .

5.ر . ك : مصباح المتهجّد : ص ۸۴۷ .


دوستي در قرآن و حديث
532

نيز گفته‏اند :
مَحَبَّةُ اللّه‏ِ صِفَةٌ مِن صِفاتِ فِعلِهِ ، فَهِيَ إحسَانٌ مَخصوصٌ يَليقُ بِالعَبدِ ، وأمّا مَحَبَّةُ العَبدِ للّه‏ِِ تَعالى فَحَالَةٌ يَجِدُها فِي قَلبِهِ ، يَحصُلُ مِنهَا التَّعظِيمُ لَهُ وإيثَارُ رِضاهُ وَالاستِئناسُ بِذِكرِهِ ؛۱
محبّت خدا ، صفتى از صفات فعل اوست و احسانِ ويژه‏اى است كه شايسته بنده است . امّا محبّت بنده نسبت به خدا ، حالتى است كه در قلب بنده پديدار مى‏شود و بر اثر آن ، بزرگداشتِ خداوند و مقدّم شمردن رضاى او و انس گرفتن به يادش ، حاصل مى‏گردد .
انصاف ، اين است كه براى تبيين معناى محبّت آفريدگار به آفريده ، بايد ديد كه : مقصود از محبّت آفريده به آفريدگار چيست ؟
فَإِنَّ اللّه‏َ سُبحَانَه يُنزِلُ العَبدَ مِنهُ حَيثُ أنزَلَهُ مِن نَفسِهِ؛۲
خداوند بنده را نسبت به خود ، در جايگاهى قرار مى‏دهد كه وى ، خدا را بدان گونه در جان خويش قرار دهد .
محبّتِ دسته‏اى از اهل ايمان نسبت به خداوند متعال ، به معناى اطاعت از او و ترك نافرمانى اوست. اينان ، در واقع از نعمت محبّت او برخوردار نيستند . عبادات آنها بر مبناى محبّت نيست؛ بلكه بر اساس خوف و خشيت است . ۳ محبّت خداوند متعال نسبت به اين طايفه نيز به معناى توفيق كارهاى نيك در دنيا و پاداش بهشت در آخرت است .
امّا در ميان بندگان خدا كسانى هستند كه هر چند اندكْ‏شمارند ، حقيقتا خدا را

1.مجمع البحرين : ج ۱ ، ص ۳۴۸ .

2.ر . ك : ص ۶۰۱ (معيار جايگاه بنده در نزد خدا) .

3.ر . ك : ص ۳۸۵ (پرستش دوستداران) .

  • نام منبع :
    دوستي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    تقديري، محمد؛ اسلامي، سيد حسن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 227165
صفحه از 784
پرینت  ارسال به