65
دوستي در قرآن و حديث

۱۱۰.امام على عليه‏السلام : پايبند پيوند با يكديگر و موافقت با هم باشيد و از گسستن از يكديگر و هجران يكديگر بپرهيزيد .

۱۱۱.امام على عليه‏السلام : از برادرت تنها به سبب گمان ، مَبُر و پيش از پى‏جويى و بازخواست [در مورد علّت رفتارى كه تو را رنجانده است] ، از او جدا مشو . ۱

۱۱۲.امام على عليه‏السلام : خيرى در آن كه بى هيچ جرمى از برادرش دورى مى‏كند ، نيست .

۱۱۳.امام على عليه‏السلام : هرگاه [با كسى] دشمنى كردى ، [از او ]مَبُر [و راهى براى بازگشت بگذار] .

۱۱۴.امام على عليه‏السلام : چه زشت است بريدن [از كسى ]پس از پيوند ، بى‏مهرى پس از برادرى ، دشمنى پس از صفا[ى دوستى] و از ميان رفتن الفت پس از استوارى آن .

۱۱۵.امام على عليه‏السلامـ در نامه‏اى به فرزندش امام حسن عليه‏السلام ـ: چون برادرت از تو بِبُرد ، خود را به پيوند با او وادار و چون از تو روى گردانَد ، خود را به او نزديك كن و چون بُخل ورزد ، به او بخشش كن و چون دورى كند ، به او نزديك شو و چون درشتى كند ، نرمى كن و چون جُرمى كند ، برايش عذرى بياور ، تا آن جا كه گويى تو بنده او هستى و گويا او بر تو نعمتى دارد ؛ امّا مبادا كه اين كار را نابجا انجام دهى و يا در مورد نااهلش به كار برى .

1.يعنى فقط به خاطر بدگمانى به دوستى و صميميت دوستت و يا گنهكارى او ، از او مَبُر و چون خلافى از او به تو رسيد از او بپرس كه چرا چنين كارى را كرده و يا آن سخن را گفته است ؛ زيرا ممكن است عُذرش را به تو بگويد و تو را قانع كند . پس پيش از اين پرس و جو ، از او مَبُر .


دوستي در قرآن و حديث
64

۱۱۰.عنه عليه‏السلام : عَلَيكُم بِالتَّواصُلِ وَالمُوافَقَةِ ، وإيّاكُم وَالمُقاطَعَةَ وَالمُهاجَرَةَ . ۱

۱۱۱.عنه عليه‏السلام : لا تَصرِم أخاكَ عَلَى ارتِيابٍ ، ولا تَقطَعهُ دونَ استِعتابٍ . ۲

۱۱۲.عنه عليه‏السلام : لا خَيرَ فيمَن يَهجُرُ أخاهُ مِن غَيرِ جُرمٍ . ۳

۱۱۳.عنه عليه‏السلام : إذا أبغَضتَ فَلا تَهجُر . ۴

۱۱۴.عنه عليه‏السلام : ما أقبَحَ القَطيعَةَ بَعدَ الصِّلَةِ ! وَالجَفاءَ بَعدَ الإِخاءِ ! وَالعَداوَةَ بَعدَ الصَّفاءِ ! وزَوالَ الاُلفَةِ بَعدَ استِحكامِها ! ۵

۱۱۵.عنه عليه‏السلامـ في كِتابٍ لَهُ لاِبنِهِ الحَسَنِ عليه‏السلام ـ: اِحمِل نَفسَكَ مِن أخيكَ عِندَ صَرمِهِ عَلَى الصِّلَةِ ، وعِندَ صُدودِهِ عَلَى اللَّطَفِ وَالمُقارَبَةِ ، وعِندَ جُمودِهِ عَلَى البَذلِ ، وعِندَ تَباعُدِهِ عَلَى الدُّنُوِّ ، وعِندَ شِدَّتِهِ عَلَى اللّينِ ، وعِندَ جُرمِهِ عَلَى العُذرِ ، حَتّى كَأَنَّكَ لَهُ عَبدٌ وكَأَنَّهُ ذو نِعمَةٍ عَلَيكَ . وإيّاكَ أن تَضَعَ ذلِكَ في غَيرِ مَوضِعِهِ ، أو أن تَفعَلَهُ بِغَيرِ أهلِهِ . ۶

1.غرر الحكم : ۶۱۵۲ .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۴ / ۳۹۱ / ۵۸۳۴ ، تحف العقول : ۲۰۵ ، غرر الحكم : ۱۰۲۶۸ نحوه ، بحار الأنوار : ۷۸ / ۴۲ / ۳۰ .

3.غرر الحكم : ۱۰۷۴۱ .

4.غرر الحكم : ۳۹۸۰ .

5.غرر الحكم : ۹۸۵۷ ، كشف المحجّة : ۲۱۸ ، وفيه «المودّة» بدل «الصفاء» ، بحار الأنوار: ۷۷ / ۲۱۰ .

6.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ ، تحف العقول : ۸۱ وفيه «والمسألة» بدل «والمقاربة» ، كشف المحجّة : ۲۳۲ عن عمر بن أبي المقدام عن الإمام الباقر عليه‏السلامعنه عليه‏السلام ، غرر الحكم : ۲۴۵۲ نحوه ، بحار الأنوار : ۷۴ / ۱۶۸ / ۳۵ ؛ وراجع كنز العمّال : ۱۶ / ۱۷۸ / ۴۴۲۱۵ .

  • نام منبع :
    دوستي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    تقديري، محمد؛ اسلامي، سيد حسن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 227181
صفحه از 784
پرینت  ارسال به