69
دوستي در قرآن و حديث

۱۲۲.الكافىـ به نقل از مُرازِم بن حكيم ـ: يكى از ياران ما (عيسى بن ابى منصور) كه شَلقان ۱ لقب داشت ، نزد امام صادق عليه‏السلاممى‏زيست و كارهاى مالى و تهيه ما يحتاج امام عليه‏السلام را به عهده داشت . او به سبب تندخويى‏اش از امام بريد. پس امام، روزى به من فرمود : «اى مُرازِم! آيا با عيسى سخن خواهى گفت (واسطه صلح خواهى شد)؟».
گفتم: آرى .
فرمود: «بسيار خوب! خيرى در هجران نيست».

۱۲۳.الكافىـ به نقل از مُفَضَّل ـ: شنيدم كه امام صادق عليه‏السلاممى‏فرمود : «هرگاه دو تَن از يكديگر بِبُرند ، يكى از آن دو ، مستوجب دورى [از رحمت خدا] و لعنت مى‏شود و چه بسا كه هر دوىِ آنان مستحقّ لعنت شوند» .
مُعتِّب به ايشان گفت : خدا مرا قربانت كند ! اين يك [كه از برادرش بريده است]، ستمكار است. اما ستمديده چه گناهى دارد ؟
فرمود : «زيرا برادرش را به پيوند فرا نمى‏خواند و سخن [ناخوشايند ]او را نشنيده نمى‏گيرد . شنيدم پدرم مى‏گفت : هرگاه دو تن نزاع كنند و يكى ديگرى را مغلوب اقتدار خود سازد ، [لازم است] آن ستمديده به سوى دوستش بازگردد ، و تا آن جا [كوتاه بيايد] كه به او بگويد : "اى برادر! من ستمكارم" ، تا آن كه هجران ميان خود و دوستش را برطرف سازد كه خداوند متعال ، داورى عادل است و حقّ ستمديده را از ستمكار مى‏گيرد» .

1.شَلْقان ، شُهرت عيسى بن منصور است و مقصود از نزد ايشان بودن ، نه حضور هميشگى در محضر ايشان ، بلكه به معناى بر عهده داشتن كارهاى منزل آن حضرت بود (مرآة العقول : ۱۰ / ۳۶۱) .


دوستي در قرآن و حديث
68

۱۲۲.الكافي عن مرازم بن حكيم : كانَ عِندَ أبي عَبدِاللّه‏ِ عليه‏السلام رَجُلٌ مِن أصحابِنا يُلَقَّبُ شَلقانَ ، وكانَ قَد صَيَّرَهُ في نَفَقَتِهِ ، وكانَ سَيِّئَ الخُلُقِ ، فَهَجَرَهُ . فَقالَ لي يَوما : يا مُرازِمُ ، (و) تُكَلِّمُ عيسى ؟
فَقُلتُ : نَعَم .
فَقالَ : أصَبتَ ، لا خَيرَ فِي المُهاجَرَةِ . ۱

۱۲۳.الكافي عن المفضّل : سَمِعتُ أبا عَبدِاللّه‏ِ عليه‏السلام يَقولُ : لا يَفتَرِقُ رَجُلانِ عَلَى الهِجرانِ إلاَّ استَوجَبَ أحَدُهُمَا البَراءَةَ وَاللَّعنَةَ ، ورُبَّمَا استَحَقَّ ذلِكَ كِلاهُما .
فَقالَ لَهُ مُعَتِّبٌ : جَعَلَنِي اللّه‏ُ فِداكَ ، هذَا الظّالِمُ ، فَما بالُ المَظلومِ ؟
قالَ : لِأَنَّهُ لا يَدعو أخاهُ إلى صِلَتِهِ ، ولا يَتَغامَسُ لَهُ عَن كَلامِهِ ؛ سَمِعتُ أبي يَقولُ : إذا تَنازَعَ اثنانِ فَعازَّ أحَدُهُمَا الآخَرَ فَليَرجِعِ المَظلومُ إلى صاحِبِهِ حَتّى يَقولَ لِصاحِبِهِ : أي أخي ، أنَا الظّالِمُ ؛ حَتّى يَقطَعَ الهِجرانَ بَينَهُ وبَينَ صاحِبِهِ ، فَإِنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى حَكَمٌ عَدلٌ يَأخُذُ لِلمَظلومِ مِنَ الظّالِمِ . ۲

1.الكافي : ۲ / ۳۴۴ / ۴ ، بحار الأنوار : ۷۵ / ۱۸۵ / ۴ .

2.الكافي : ۲ / ۳۴۴ / ۱ ، منية المريد : ۳۲۶ ، مشكاة الأنوار : ۲۰۹ ، تنبيه الخواطر : ۲ / ۲۰۷ وفيهما «يتعامس» بدل «يتغامس» وفي الأخير «فعاب» بدل «فعازّ» ، تحف العقول : ۵۱۴ نحوه ، إرشاد القلوب : ۱۷۸ وفيه صدره إلى «استحقّ ذلك كلاهما» ، بحار الأنوار : ۷۵ / ۱۸۴ / ۱ وراجع الخصال : ۱۸۳ / ۲۵۱ .

  • نام منبع :
    دوستي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    تقديري، محمد؛ اسلامي، سيد حسن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    سوّم
تعداد بازدید : 227141
صفحه از 784
پرینت  ارسال به