تازه هاي نشر - صفحه 173

سيماى حج و عمره; محمّد محمدى رى شهرى, ترجمه: جواد محدّثى, تلخيص: عبدالهادى مسعودى, قم: دارالحديث, 1380 ش, 130 صفحه, پالتويى .

اين كتاب كوچك و كم حجم, ويژگى هاى مكّه و آداب ورود و خروج به مكّه را به زايران بيت الله الحرام نشان مى دهد و در همه جا از ميقات و احرام گرفته تا طواف به گرد كعبه و سعى ميان صفا و مروه, مى تواند همراه حج گزار باشد و حكمت ها و دعاهاى مناسب هر كار و هر مكان را به او بشناساند. ترتيب ابواب كتاب, به ترتيب اعمال واجب و مستحب حج و عمره است.
در بخش پايانى نيز, آداب و زيارت هاى پيامبر اكرم(ص), حضرت فاطمه(س), امامان بقيع و شهداى احد را در مدينه آورده است. كتاب, سراسر برگرفته از احاديث معتبر و مقبول است و چند نقشه كوچك, به توجيه مكان ها و اعمال حج به حج گزار يارى مى رساند.

الرّجال لابن الغضائرى; احمد بن الحسين الغضائرى, تحقيق: سيدمحمدرضا حسينى جلالى, قم: دارالحديث, 1380 ش, 208 صفحه, وزيرى.

ابن غضايرى از جمله شخصيت هاى جنجالى عصر خويش بوده كه در توثيق و تضعيف راويان احاديث, شيوه خاصى داشته است. وى معاصر رجاليان بزرگى همچون نجاشى و شيخ طوسى بوده است.
از همان ابتدا, ديدگاه هاى مختلفى درباره وى ارايه شده است; امّا آراى وى در كنار   آراى چهار كتاب اصلى و منبع عالم رجال قرار داشته و مورد توجه بوده است. سيد بن طاووس حلّى در كتاب حل الاشكال ـ كه اينك مفقود شده است ـ , كتاب ابن غضائرى را نيز با چهار منبع ديگر گردآورده و شيخ عبدالله شوشترى تمامى منقولات اين كتاب را از حل الاشكال, استخراج نموده است.
پس از وى, عنايت اللّه قهپايى تمامى متن استخراج شده را در كتاب مجمع الرجال خويش مورد استفاده قرار داده است. تاكنون, تنها منبع قابل دستيابى به آراى ابن غضايرى همين كتاب اخير بوده است.
استاد سيدمحمدرضا حسينى جلالى براى نخستين بار با استفاده از نسخه هاى خطى موجود از استخراج مرحوم شوشترى, به تحقيق اين اثر پرداخته و متن آن را با منقولات ابن غضايرى در كتب مهم رجالى مقابله نموده است. همچنين, آراى اين رجالى بزرگ كه در نسخه هاى خطى موجود نبوده, از ديگر مصادر, استخراج شده و به عنوان مستدركات كتابْ ارائه شده است.
شرح حال مؤلف و معرفى كتاب در مقدمه اثر, اهمّ ديدگاه ها را در مورد هر دو منعكس نموده است. نيز, فهرست هاى نُه گانه فراهم آمده در پايان كتاب, دست يابى به محتواى اين اثر را آسان مى سازد.

صفحه از 181