هزار حديث در يكصد موضوع 01 - صفحه 102

100 ـ جهنم

1

۰.امام على عليه‌السلام:
اِعْلَموا أنَّهُ لَيْسَ لِهذَا الْجِلْدِ الرَّقيقِ صَبْرٌ عَلَى النّارِ، فَارْحَموا نُفوسَكُمْ فَإِنَّكُمْ قَدْ جَرَّبْتُموها فى مَصائِبِ الدُّنْيا. أَفَرَأَيْتُمْ جَزَعَ أَحَدِ كُمْ مِنَ الشَّوْكَةِ تُصيبُهُ وَالْعَثْرَةِ تُدْميهِ وَالرَّمْضاءِ تُحْرِقُهُ؟! فَكَيْفَ إِذا كانَ بَيْنَ طابِقَيْنِ مِنْ نارٍ ضَجيعَ حَجَرٍ، وَقَرينَ شَيْطانٍ؟۱

۰.بدانيد كه اين پوست نازك تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان رحم كنيد، شما در مصيبت‏هاى دنيا آزمايش كرده‏ايد كه وقتى خارى به بدن يكى از شما مى‏رود و يا به زمين مى‏خورد و خونى مى‏شود و يا شنهاى داغ پايش را مى‏سوزاند چگونه بيتابى مى‏كند؟! پس، چگونه خواهد بود اگر ميان دو لايه از آتش قرار گيرد و هم بسترش سنگ و همدمش شيطان باشد؟!.

2

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
لَوْ أَنَّ دَلْوا صُبَّ مِن غِسلينٍ فى مَطْلَعِ الشَّمْسِ لَغَلَتْ مِنْهُ جَماجِمُ مَنْ فى مَغْرِبِها؛۲

۰.اگر يك سطل از چرك و خون دوزخيان در شرق عالم ريخته شود بر اثر آن جمجمه كسانى كه در غرب عالمند به جوش مى‏آيد.

3

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
أَدْنى اَهْلِ النّارِ عَذابا يَنْتَعِلُ بِنَعْلَيْنِ مِن نارٍ يَغْلى دِماغُهُ مِنْ حَرارَةِ نَعْلَيْهِ؛۳

۰.كم عذاب‏ترين اهل جهنم دو كفش از آتش به پا دارد كه از حرارت آنها مغزش به جوش مى‏آيد.

4

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
أَكْثَرُ ما يُدْخِلُ النّاسَ النّارَ الأَجْوَفانِ: الفَمُ وَالفَرْجُ؛۴

۰.دو چيز ميان تهى بيش از همه مردم را به جهنم مى‏برد: دهان و شرمگاه.

5

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النّارَ أَميرٌ مُتَسَلِّطٌ لَمْ يَعْدِلْ، وَذو ثَرْوَةٍ مِنَ الْمالِ لَمْ يُعْطِ الْمالَ حَقَّهُ وَفَقيرٌ فَخورٌ؛۵

۰.اولين كسى كه به جهنم مى‏رود فرمانرواى قدرتمندى است كه به عدالت رفتار نمى‏كند و ثروتمندى كه حقوق مالى خود را نمى‏پردازد و نيازمند متكبر.

6

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
اِنَّ لِجَهَنَّمَ بابا لايَدْخُلُها إِلاّ مَن شَفا غَيْظَهُ بِمَعْصيَةِ اللّه‏ِ تَعالى؛۶

۰.جهنّم را درى است كه جز كسى كه با معصيت خداى تعالى خشم خود را فرونشاند، از آن وارد نمى‏شود.

7

۰.حديث قدسى:
فيما اوُحىَ إلى عيسى عليه‌السلام هىَ (يَعْنِى النّارَ) دارُ الْجَبّارينَ وَالعُثاةِ الظّالِمينَ وَكُلِّ فَظٍّ غَليظٍ وَكُلِّ مُخْتالٍ فَخورٍ؛۷

۰.به عيسى عليه‌السلام وحى شد كه جهنم سراى جباران و سركشان ظالم است و جايگاه هر تندخوى خشن و هر متكبر مغرورى.

8

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
وَالَّذى بَعَثَنى بِالحَقِّ بَشيرا لايُعَذِّبُ اللّه‏ُ بِالنّارِ مُوَحِّدا أَبَدا؛۸

۰.سوگند به آن كس كه مرا نويد دهنده برانگيخت، خداوند هرگز يكتا پرست را در آتش عذاب ندهد.

9

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
فى قَوْلِهِ تَعالى (يا حَسْرَتَنا عَلى ما فَرَّطْنا) اَلْحَسْرَةُ أَنْ يَرى أَهْلُ النّارِ مَنازِلَهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ فِى الْجَنَّةِ فَتِلْكَ الْحَسْرَةُ؛۹

۰.درباره آيه «دريغا كه كوتاهى كرديم» فرمود: دريغ از اين روست كه جهنميان جايگاه بهشتى خود را در بهشت مى‏بينند. اين موجب حسرت مى‏شود.

10

۰.امام صادق عليه‌السلام:
إِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ النّارِ فِى النّارِ لأَِنَّ نيّاتَهُمْ كانَتْ فِى الدُّنْيا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فيها أَنْ يَعْصُوا اللّه‏َ أَبَدا وَإِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ الجَنَّةِ فِى الجَنَّةِ لأَِنَّ نيّاتَهُمْ كانَتْ فِى الدُّنْيا أَنْ لَوْ بَقُوا فيها أَنْ يُطيعُوا اللّه‏َ أَبَدا فَبِا النِّيّاتِ خُلِّدَ هؤُلاءِ وَهؤُلاءِ ثُمَّ تَلاقَوْ لَهُ تَعالى: (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ) قالَ: عَلى نيَّتِهِ؛۱۰

۰.جهنميان از اين رو در آتش جاويدانند كه در دنيا نيّتشان اين بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد خدا را نافرمانى كنند و بهشتيان نيز از اين‏رو در بهشت جاويدانند كه در دنيا بر اين نيت بودند كه اگر براى هميشه ماندگار باشند براى هميشه خدا را فرمان برند. پس، جاودانگى هر دو گروه به سبب نيتهايشان است. آن‏گاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند: «بگو هر كس طبق نيت خود عمل مى‏كند».

1.۱. نهج البلاغه خطبه۱۸۳

2.۲. امالى طوسى۱/۵۳۳/۱۱۶۲

3.۳. كنزالعمال۱۴/۵۲۷/۳۹۵۰۷

4.۴. كنزالعمال۱۶/۱۰۳/۴۴۰۷۱

5.۵. عيون الاخبارالرضا۱/۳۱/۲۰

6.۶. تنبيه الخواطر۱/۱۲۱

7.۷. كافى ۸/۱۳۶/۱۰۳

8.۸. التوحيد۲۹/۳۱

9.۹. الدرالمنثور۳/۹

10.۱۰. كافى ۲/۸۵/۵

صفحه از 102