هزار حديث در يكصد موضوع 01 - صفحه 85

83 ـ انواع گناه

1

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
ذَنْبٌ لايُغْفَرُ وَذَنْبٌ لايُتْرَكُ وَذَنْبٌ يُغْفَرُ فَأَمَّا الَّذى لايُغْفَرُ فَالشِّركُ بِاللّه‏ِ وَأَمَّا الَّذى يُغْفَرُ فَذَنْبُ الْعَبْدِ بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ وَأَمَّا الَّذى لايُتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضُهُم بَعْضا؛۱

۰.گناهى هست كه بخشيدنى نيست و گناهى هست كه از آن نگذرند و گناهى هست كه قابل بخشش است، آنچه بخشيدنى نيست شرك به خداست و آنچه قابل بخشش است، گناه بنده ميان خود و خداى عزوجل است و آنچه از آن نگذرند ظلم كردن بندگان به يكديگر است.

2

۰.امام على عليه‌السلام:
اَلْحِرْصُ وَالْكِبْرُ وَالْحَسَدُ دَواعِ التَقَحُّمِ فِى الذُّنوبِ؛۲

۰.حرص، تكبر و حسادت انگيزه‏هاى فرو رفتن در گناهان است.

3

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
أَكْثَرُ خَطايَا ابْنِ آدَمَ فى لِسانِهِ؛۳

۰.بيشتر گناهان فرزند آدم از زبان اوست.

4

۰.امام سجاد عليه‌السلام:
مَنْ باتَ شَبْعاناً وَبِحَضْرَتِهِ مُؤْمِنٌ جائِعٌ طاوٍ قالَ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ: مَلائِكَتى، أُشْهِدُكُمْ عَلى هَذَا الْعَبْدِ أَنَّنى أَمَرْتُهُ فَعَصانى وَأَطاعَ غَيْرى، وَكَّلْتُهُ إِلى عَمَلِهِ، وَعِزَّتى وَجَلالى لا غَفَرْتُ لَهُ أَبَداً؛۴

۰.كسى كه شب سير بخوابد و در كنارش مؤمنى گرسنه و بى‏غذا باشد، خداوند عزوجل مى‏فرمايد: اى فرشتگان من شما گواه باشيد كه من اين بنده را فرمان دادم و او نافرمانى من كرد و از جز من فرمان بُرد، من او را به كارش واگذار كردم، به عزّت و جلالم سوگند كه هرگز او را نمى‏بخشم.

5

۰.امام باقر عليه‌السلام:
لَمّا سُئِلَ عَنِ الْكَبائِرِ ـ: كُلُّ شَىْ‏ءٍ أَوْعَدَ اللّه‏ُ عَلَيْهِ النارَ؛۵

۰.در پاسخ به سئوال از كبائر فرمود: هرگناهى كه خداوند براى آن وعده آتش داده است (گناه كبيره مى‏باشد).

6

۰.رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله:
لِكُلِّ ذَنْبٍ تَوْبَةٌ إِلاّ سوءَ الْخُلْقِ، فَإِنَّ صاحِبَهُ كُلَّما خَرَجَ مِنْ ذَنْبٍ دَخَلَ فى ذَنْبٍ؛۶

۰.هر گناهى توبه دارد مگر بد اخلاقى، زيرا آدم بد اخلاق از هر گناهى كه در آيد (و توبه كند) به گناهى ديگر مى‏افتد.

7

۰.امام باقر عليه‌السلام:
اَلذُّنوبُ كُلُّها شَديدَةٌ وَأَشَدُّها ما نَبَتَ عَلَيْهِ اللَّحْمُ وَالدَّمُ؛۷

۰.همه گناهان بدند و بدترين آنها گناهى است كه از آن گوشت و خون برويد.

8

۰.امام على عليه‌السلام:
ـ لَمّا سُئِلَ: أَىُ‏ذَنْبٍ‏أَعْجَلُ‏عُقوبَهً‏لِصاحِبِهِ؟ ـ: مَنْ‏ظَلَمَ‏مَنْ‏لاناصِرَ لَهُ إِلاَّ اللّه‏َ وَجاوَرَ النِّعْمَةَ بِالتَّقْصيرِ وَاسْتَطالَ بِالْبَغْىِ عَلَى الْفَقيرِ؛۸

۰.در پاسخ به اين سئوال كه: كيفر كدام گناه زودتر دامنگير گنهكار مى‏شود؟ فرمود: ستم كردن به كسى كه ياورى جز خدا ندارد و كوتاهى در شكر نعمت و دراز كردن دست ستم به نيازمند.

9

۰.امام باقر عليه‌السلام:
أَرْبَعَةٌ أَسْرَعُ شَىْ‏ءٍ عُقوبَةً: رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ ويُكافيكَ بِالإِْحْسانِ إِلَيْهِ إِساءَةً، وَرَجُلٌ لا تَبْغى عَلَيْهِ وَهُوَ يَبْغى عَلَيْكَ، وَرَجُلٌ عاهَدْتَهُ عَلى أَمْرٍ فَمِنْ أَمْرِكَ الْوَفاءُ لَهُ وَمِنْ أَمْرِهِ الْغَدْرُ بِكَ، وَرَجُلٌ يَصِلَ قَرَابَتَهُ وَيَقْطَعونَهُ؛۹

۰.چهار چيز است كه كيفرشان از هر گناهى زودتر به انسان مى‏رسد: كسى كه به او خوبى كنى و او پاداش آن را به بدى دهد، كسى كه تو به او ستمى نكنى و او به تو ستم كند، كسى كه در كارى با او پيمان بندى و تو به پيمانت وفادار مانى و او خيانت و پيمان شكنى كند و كسى كه تو با او رابطه برقرار كنى و او با تو قطع رابطه كند.

10

۰.امام سجاد عليه‌السلام:
اَلذُّنوبُ الَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ: سوءُ النِّيَّةِ، وَخُبْثُ السَّريرَةِ، وَالنِّفاقُ مَعَ الإِْخْوانِ، وَتَركُ التَّصْديقِ بِالإِْجابَةِ، وَتَأْخيرُ الصَّلَواتِ الْمَفْروضاتِ حَتّى تَذْهَبَ أَوْقاتُها، وَتَركُ التَّقَرُّبِ إِلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ بِالبِرِّ وَالصَّدَقَةِ، وَاسْتِعْمالُ الْبَذاءِ، وَالْفُحْشِ فِى الْقَوْلِ؛۱۰

۰.گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مى‏كنند عبارتند از: بد نيّتى، خبث باطن، دو رويى با برادران، باور نداشتن به اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن‏كه وقتشان بگذرد، تقرب نجستن به خداى عزوجل با نيكوكارى و صدقه، بد زبانى و زشتگويى.

1.۱. نهج الفصاحه ح۱۶۲۴

2.۲. نهج البلاغهحكمت۳۷۱

3.۳. نهج الفصاحه ح۴۴۰

4.۴. ثواب الاعمالص۲۹۸

5.۵. بحارالانوار۷۹/۱۳/۲۴

6.۶.من‏لايحضره‏الفقيه۴/۳۵۵/۵۷۶۲

7.۷. كافى۲/۲۷۰/۷

8.۸. الاختصاصص۲۳۴

9.۹. خصالص۲۳۰

10.۱۰. معانى‏الاخبارص۲۷۱

صفحه از 102