معرفي پايان نامه هاي حديثي - صفحه 177

با معرّفى محدّثان بزرگ اين دو قرن و بررسى روش آنان در نقل و تدوين حديث, ميزان توجّه و اقبال عمومى به حديث, نوع احاديث نقل شده در موضوعات مختلف, كيفيت نقل حديث از جهت دقّت يا تسامح در متن, تقطيع, نقل به مضمون, و نيز دقّت در نقل سند و شرح و تفسير احاديث و… روشن مى گردد.ضمناً ميزان توجّه به منابع روايى اهل سنّت, استفاده از منابع اصيل و كهن حديث, و نيز اجازات حديثى و… از ديگر نكته هايى است كه از بررسى تاريخ محدّثان در كتاب هاى حديثى به دست آمده است.
17. قلب سليم در صحيفه سجاديه, بى بى فاطمه مظلوم, كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث, دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرّس, استاد راهنما: مشّايى, 144 ص.
اين پايان نامه در يك مقدمه و پنج فصل تنظيم شده است. در مقدمه به معرّفى صحيفه سجاديه, اسناد دعاهاى آن, و شرح ها و مستدركات صحيفه پرداخته شده است.
فصل اوّل به بررسى مقصود از «قلب» و «سلامت قلب» در قرآن و صحيفه سجاديه اختصاص يافته است.
در فصل دوم, تولاّى قلب سليم در قرآن وصحيفه سجاديه مورد بررسى قرار گرفته و براى تولاّى قلب, اقسامى همچون: محبّت حضرت حق, محبّت اولياى الهى, محبّت والدين برشمرده شده است.
در فصل سوم, تبرّاى قلب سليم در قرآن و صحيفه سجاديه بررسى شده و براى تبرّا دو قسم (تبرّا از دشمنان خدا, و تبرّا از نفس امّاره و جلوه هاى آن) ذكر شده است.
فصل چهارم به بيان برخى ديگر از خصوصيات قلب سليم, همچون خوف و

صفحه از 178