بررسی نقش حديث در پژوهشهای روانشناختی - صفحه 230

مبادرت كرده و گروه اول, نمرات بيشترى در رابطه با قطع رحم كسب كرده اند.
اين پژوهشگران تأكيد مى كنند كه اين يافته ها نشان مى دهد روابط حمايتى بين فاميلى احتمالاً به عنوان يك ضربه گيرِ استرس از آسيب پذيرى فرد جلوگيرى مى كند; همان طور كه احاديث متعددى صله رحم را باعث ايجاد احساس حمايت عاطفى و مادى, باز خورد اطلاعات, افزايش عزت نفس, احساس كفايت و ارزشمندى دانسته و ارزيابى مثبت از خود, ديگران و آينده را از نتايج آن برمى شمارد.

بررسى رابطه ميزان افسردگى سالمندان مقيم خانه سالمندان با نگرش و عملكردهاى دينى آنها(1376 ش)

امرالله ابراهيمى ـ حميد نصيرى

اين پژوهش به بررسى رابطه نگرش و عملكرد دينى سالمندان مقيم خانه سالمندان با ميزان افسردگى آنها پرداخته است. فرضيه اين پژوهش, آن است كه اعتقادات و عملكردهاى مذهبى در دوره سالمندى نقش مهمى در پر كردن فضاى خالى زندگى, معنادهى به حيات و غلبه بر احساس پوچى و تنهايى دارد.
به همين منظور, هفتاد زن و مرد سالمند, به طور تصادفى از دو آسايشگاه اصفهان انتخاب شده و آزمون هاى افسردگى و سنجش نگرش و عملكرد دينى سالمندان در ميان آنان اجرا شده است.
تحليل داده ها نشان مى دهد كه ميان نگرش و عملكرد دينى سالمندان با ميزان افسردگى آنها رابطه مثبت وجود دارد.
مجريان اين پژوهش تأكيد مى كنند كه با وجود شرايط حاكم بر خانه سالمندان و فقدان روابط عاطفى ـ اجتماعى و نيز از دست دادن نقشهاى فعال اجتماعى و افت قواى جسمانى و كاهش كاركردهاى شناختى, اعتقادات و عملكردهاى دينى عامل مهمى در سازگارى با پيامدهاى سالخوردگى و تأمين بهداشت روانى سالمندان

صفحه از 240