بررسی نقش حديث در پژوهشهای روانشناختی - صفحه 231

است. مذهب در سطوح شناختى و رفتارى, منبع با اهميتى در هدف مند دانستن هستى و احساس حمايت و غلبه بر يأس و افسردگى است.

تعيين عوامل برانگيزاننده و بازدارنده گسترش فرهنگ حجاب در دانشگاه

دكتر على اكبر اسدى پويا, دكتر محمدرضا پنجه شاهين, دكتر نيلوفر معتمد, سيده الهام گلشنى, فاطمه صديق

هدف اين پژوهش, يافتن علل گرايش يا گريز از حجاب است تا بتوان در سايه آن با جايگزين كردن عوامل مؤثر و ايجاد رفتارهاى مناسب, با علل گريز از حجاب و عدم تمايل به آن در دانشجويان مقابله كرد.
بدين منظور, پرسشنامه اى تهيه و بين 227 دانشجوى دختر دانشگاه علوم پزشكى شيراز توزيع شده است. بر اساس نتايج به دست آمده, از اين تعداد, 5 درصد بى حجاب و 95 درصد با حجاب بوده اند. از كل افراد, 31 درصد تمايل خود را به استفاده از چادر, 54 درصد به مقنعه و 15 درصد به روسرى اعلام كرده اند. 4/93 درصد دانشجويان, قبلاً با حجاب بوده و در 97 درصد از موارد, افراد خانواده آنها هم با حجاب بوده اند.
برابر اظهارنظر دانشجويان, براى 55 درصد از آنها هيچ گاه فلسفه حجاب به طور منطقى بيان نشده است و 22 درصد از آنها علت با حجاب بودن را نمى دانند. همچنين 90 درصد از اين دانشجويان با شيوه برخوردى كه در جامعه با بدحجابى مى شود, موافق نيستند.
در اين پژوهش, عوامل مؤثر در گسترش فرهنگ حجاب, به ترتيب اهميت عبارت اند از: تأكيد بر جنبه هاى مثبت حجاب, بيان فلسفه و فوايد حجاب, معرفى الگوى مناسب, اتخاذ روش دوستانه و مؤدبانه در برخورد با بى حجابى, آموزش

صفحه از 240