بررسی نقش حديث در پژوهشهای روانشناختی - صفحه 233

يكصد نفر از افرادى كه با استفاده از سموم مختلف اقدام به خودكشى كرده و به بيمارستان منتقل شده بودند, مورد مطالعه قرار گرفته اند. يافته ها نشان داد كه 94 درصد افراد اقدام كننده به خودكشى, اصلاً نماز نمى خواندند, يا به ندرت و يا گه گاه نماز يوميه مى خواندند و تنها 6 درصد از اين افراد مرتباً نماز مى خواندند.
همچنين در 19 درصد از آنها تنها يكى از والدى پاى بند به نماز بوده اند. نتايج نشان داده كه اقدام به خودكشى, رابطه عكس شديدى با پاى بندى به نماز دارد و سهل انگارى در اقامه نماز مى تواند از راههاى مختلف, زمينه ساز ايجاد عوامل وابسته به خودكشى گردد.

مقايسه ميزان اعتقاد به معاد در بين بيماران مبتلا به اختلال افسرده خويى

دكتر مژگان پورحسينى

اين پژوهش به بررسى ميزان اعتقاد به معاد در بيماران مبتلا به افسرده خويى و مقايسه آن با گروه سالم پرداخته است. بدين منظور, پرسشنامه سنجش ميزان اعتقاد به معاد تهيه شده و به اجرا گذاشته شده است. يافته هاى اين تحقيق نشان مى دهد كه 7/98 درصد بيماران افسرده خو اعتقاد بسيار ضعيف يا ضعيف به معاد داشته اند; ولى در گروه سالم, درصد افرادى كه اعتقاد بسيار ضعيف يا ضعيف داشته اند, صفر بوده است.
همچنين در گروه بيمار, درصد افرادى كه اعتقاد بسيار خوب به معاد داشته اند, صفر بوده است; درحالى كه 5/86 درصد افراد گروه سالم اعتقاد بسيار خوب به معاد داشته اند.
پژوهشگر, در پايان, چنين نتيجه مى گيرد كه ميان اختلال در اعتقاد به معاد و بيمارى افسرده خويى رابطه دو طرفه وجود دارد و اصلاح اعتقاد به جهان آخرت در پيشگيرى و درمان افسرده خويى مؤثر است.

صفحه از 240