بررسی نقش حديث در پژوهشهای روانشناختی - صفحه 234

بررسى مقايسه اى به كارگيرى مقابله هاى مذهبى در افراد معتاد با افراد غير معتاد

هاجر پهلوانى, بهروز دولتشاهى

گرايش به مصرف مواد مخدر, يك روش مقابله اى ناكارآمد در مواجهه با فشارهاى روانى محسوب مى شود. اين پژوهش بر آن است تا با بررسى اى مقايسه اى, به شيوه هاى مقابله مذهبى در افراد معتاد با افراد غير معتاد بپردازد. به همين جهت, نمونه اى متشكل از صد نفر ـ كه شامل 50 فرد معتاد و 50 فرد غير معتاد بودند ـ انتخاب شده, سپس از لحاظ متغير مذهبى مورد مقايسه قرار گرفته اند.

بررسى رابطه سلامت روان با پاى بندى به تقيدات دينى (نماز) در دانشجويان پزشكى

محمدامين جليلوند

اين تحقيق كه به بررسى رابطه نماز با سلامت روان در ميان دانشجويان مى پردازد, در ميان 948 دانشجوى پزشكى (447 پسر و 482 دختر) اجرا شده است. به منظور سنجش ملاكهاى سلامت روان (علايم جسمانى, اضطراب و اختلال خواب, اختلال در كنش اجتماعى و افسردگى اساسى) از پرسش نامه سلامت گلبرگ و هيلر استفاده شده است و براى سنجش ميزان پاى بندى عملى به تقيدات مذهبى (نماز) از يك پرسشنامه 28 سؤالى استفاده گرديده است.
ييافته هاى اين پژوهش, نشان داد كه ضريب همبستگى بين عوامل سلامت روان و نماز عبارت است از: همبستگى علايم جسمانى با نماز, فقط 17 درصد, اضطراب و اختلال در خواب با نماز, فقط 16 درصد, اختلال در كنش اجتماعى با نماز, تنها 11 درصد و افسردگى اساسى با نماز 23 درصد.

صفحه از 240