بررسی نقش حديث در پژوهشهای روانشناختی - صفحه 236

اساسى بودند, در مدت شش ماه مورد بررسى قرار گرفتند.
ييافته ها نشان داد كه طول مدت درمان در بيمارانى كه داراى ارزش هاى مذهبى قوى بودند, پايين تر از بيمارانى است كه داراى ارزش هاى مذهبى ضعيف هستند.

تأثير نماز بر سلامت جسمى ـ روانى نسل جوان

مهتاب روحى عزيزى, مريم روحى عزيزى

هدف اين پژوهش, بررسى تأثيرات شگرف نماز بر روى نسل جوان است. به همين جهت, پرسشنامه اى حاوى سؤالات گوناگون درباره نماز, در اختيار 45 دانشجوى دختر و پسر, با ميانگين سنى 20 سال قرار گرفت است. يافته هاى اين پژوهش, نشان داد كه تقريباً 100 درصد نمازگزاران, معتقدند پس از به پا داشتن فريضه الهى به حالت سكون و آرامش روحى مى رسند, سختى ها و شدايد زندگى را راحت تر تحمل كرده, و نيروى مبارزه با مشكلات و اميد و ايمان در آنها تقويت مى گردد و در راه كسب فضايل و دورى از رذايل گام برمى دارند, و به طور كلى به دستورات خداوند متعال ـ كه در جهت بهتر زندگى كردن انسان ارائه شده ـ گردن مى نهند و در نهايت, منجر به سلامت روانى و جسمى انسان شده, سلامت اجتماعى او تأمين مى گردد.

رابطه توكل به خدا, با اضطراب و صبر و اميدوارى در شرايط ناگوار

دكتر باقر غبارى بناب, دكتر محمد خدايارى, دكتر محسن شكوهى يكتا, حجةالاسلام دكتر على نقى فقيهى

هدف اين پژوهش, بررسى رابطه بين توكل به خدا و اضطراب در دانشجويان دانشگاه تهران است. بررسى ارتباط ميان توكل و اميدوارى, و توكل و صبر و تحمل, از ديگر اهداف اين پژوهش است. بدين منظور, 513 نفر از دانشجويانْ انتخاب و

صفحه از 240