بررسی نقش حديث در پژوهشهای روانشناختی - صفحه 238

قبل از ابتلا به بيمارى در مراسم و اجتماعات مذهبى شركت نكرده بودند; حال آنكه اين رقم در گروه سالم, كم تر از 3 درصد بوده است.
اين نتيجه مى تواند مؤيد رابطه مثبت ميان عدم حضور در اجتماعات مذهبى و ابتلا به بيمارى هاى حاد قلبى باشد.

رابطه نحوه بپا دارى نماز با اختلال افسردگى اساسى

دكتر سيد غفور موسوى, دكتر حسين شيخ سجاديه, دكتر حجت الله رحيمى, دكتر محمد فرهمند, امرالله ابراهيمى, محمد يعقوبى

(افسردگى اساسى) يكى از اختلالات روانى شايع است, كه باعث ايجاد نابسامانى هاى زيادى در رفتار فرد مى شود. به نظر اين پژوهشگران, نماز رابطه منفى با افسردگى اساسى دارد. به همين منظور, پژوهش فوق صورت گرفته است.
اين پژوهش بر روى دو گروه صد نفرى از بيماران مبتلا به افسردگى اساسى و افراد سالم انجام شده و نحوه به پادارى نماز در شش ماه قبل از ابتلا بررسى شده است. يافته هاى پژوهشى حاكى از رابطه معنادار منفى ميان نحوه به پادارى نماز و اختلال افسردگى اساسى بوده است.

تحقيقى درباره ارزش مذهبى در گروهى از بيماران روانى

دكتر سيدمحمود ميرزمانى, دكتر محمدرضا محمدى

هدف اين تحقيق, بررسى ميزان ارزش مذهبى در گروهى از بيماران روانى در مقايسه با افراد غير بيمار است. به همين منظور, 62 بيمار مبتلا به اختلالات روانى و 50 نفر غير بيمار, انتخاب و مورد آزمون قرار گرفته اند. بررسى يافته هاى اين تحقيق حاكى از آن است كه: اولاً, ارزش مذهبى ميان بيماران اعصاب و روان كم تر از افراد غير بيمار بوده و اين تفاوت, معنادار بوده است. ثانياً, ضريب همبستگى اضطراب و افسردگى با ميزان ارزش مذهبى, منفى و معنادار بوده است.

صفحه از 240