تازه ترين موسوعه حديثی شيعه - صفحه 137

نستوهى اى كه در كارهايى كه تاكنون منتشر كرده است مشاهده مى شود، از آن كسان به شمار است كه در حوزه مقدسه علميه قم زبانزد و يگانه محسوب مى گردند. مزيد بر اين همه، وى در ميان دوستان به باريك بينى و ژرف انديشىِ قرين با ذوق نيكو و نكته سنجى - كه او را محبوب ياران و همنشينان مى سازد - ، نامبردارست. اين موسوعه پر ارج بر پاره اى از آنچه ياد كرديم، بهترين گواه است.
مؤلف، كتاب را با ياد كردِ مجموعه اى از احاديث شريف كه به كتابت و تدوين، تشويق و تحريض مى كنند، آغاز كرده است تا درستى راه خويش را فرا نمايد و خواننده را، در مورد طرح و انديشه و ضرورت نگارش اين موسوعه، قانع كند. مى گويند: «انتخاب نيكو نشانگر خرد نيكوست». هر كه ديده خود را به ميهمانى اين موسوعه ببَرد، اين نكته را بى پرده و آشكار درخواهد يافت. عناوينى كه مؤلف دانشمند برگزيده است، خود، تحسين و تمجيد خواننده را برمى انگيزند. وى گاه ، عناوينى را در ميان آورده كه در موسوعه ها معمول نبوده اند ؛ مثل عنوان «اخلاق رسول اللّه(ص)» (ج 1، ص 132 به بعد) كه عنوانهاى فرعى هم در آن گشوده، و بر سر هم، كتابى مايه ور درباره «شمايل و سيره عملى پيامبر(ص)» مى شود.
همچنين به نامهاى سرزمينهاى مقدس عنوان داده است ؛ مثل مكة المكرمة (ج 10، ص 419)، المدينة المنورة (ج 10، ص 187)، كربلاء المقدسة (ج 9، ص 322)، النجف الأشرف (ج 11، ص 255)، سامراء المشرفة (ج 5، ص 20)، مشهدالمقدسة (ج 10، ص 269)، قم المقدسة (ج 9، 194)، وادى السلام (ج 12، ص 104) و مانند آن.
همچنين است بعض عناوين مهمى كه گاه به آسانى هم به ذهن نمى آيند ؛ مثل «السّادة» جمع «السّيد» - به معناى كسى كه نسبش به اهل بيت(ع) مى رسد - ، و مؤلف تحت اين عنوان فضايل و احكام شرعى مرتبط با ايشان را آورده است. همچنين، عنوان «رسائل الأئمّة(ع)» كه در آن از هر امام يك نامه از نامه هايى كه براى اصحابشان فرستاده اند، آورده است. همچنين است عنوانهايى كه به «الجفر» و «الجامعة» و «كتاب علىّ(ع)» و «مصحف فاطمة(ع)» داده است.

صفحه از 133