كتابهاي حديثي منتشر شده از زيديه(2) - صفحه 141

الحكمة اليمانية در سال 1416ق / 1995م، و مطابع المفضل در سال 1419ق / 1998م، در سالهاى اخير نيز دوبار ديگر، يكبار در 77 صفحه در سال 1421ق / 2000م، به وسيله مكتبة التراث الاسلامى در شهر صعده و بار ديگر در 186 صفحه در سال 1423ق / 2002م، به كوشش عبدالفتاح الكبسى و به وسيله مؤسسه فرهنگى امام زيد بن على(ع) به چاپ رسيده است.

21. حديقة الحكمة النبويّة (فى شرح الأربعين السيلقيّة)

مؤلف اين اثر، امام منصور بالله عبدالله بن حمزه بن سليمان است. وى از سادات حسنى و عالمى مسلم و مجاهدى بزرگ و از برجسته ترين شخصيتهاى زيديه در قرون ميانه، به شمار مى رود كه او را امام مجدد قرن، قلمداد كرده اند. عبدالله بن حمزه در سال 561ق، چشم به جهان گشود و در شرايطى كه يمن و حكومت امامان زيديه به دليل دشمنان داخلى و خارجى در شرايط سخت و حساسى به سر مى برد، در سال 583ق، دعوت خود را آشكار كرد و در سال 593 ق، به صورت رسمى امامت زيديه را در يمن بر عهده گرفت. وى در جبهه هاى متعددى درگير بود و در حالى كه از يك سو يا مدعيان امامت زيديه مواجه بود، در جبهه دوم با ايوبيان و در مواجهه سختى ديگر، با مطرفيه به جنگ و مبارزه پرداخت. وى در عمر نسبتا كوتاه و سراسر مبارزه خود اشعار، تأليفات و آثار علمى، ادبى بسيارى نيزبر جاى گذاشته و سرانجام در سال 614ق، در حالى كه در قصر جواهرنشانش در «كوكبان» به محاصره در آمده بود، بدرود حيات گفت. ۱

1.در خصوص شرح حالِ امام منصور بالله عبدالله بن حمزه، علاوه بر منابع معتبر و عمومى زيديه همچون: الحدائق الوردية، ج ۲، ص ۲۴۷؛ م آثر الابرار، ج ۲، ص ۷۹۹؛ التحف شرح الزلف، ص ۲۴۱؛ أعلام المؤلفين الزيدية، ص ۵۷۸ و مقدمه محققان كتابهاى منتشر شده از وى، بويژه مقدمه عبدالسلام وجيه بر المجموع المنصورى و ابراهيم يحيى الدرسى بر شرح الرسالة الناصحة و...، تاكنون دو كتاب مستقل نيز منتشر شده است: ۱. السيرة الشريفة المنصورية، ابوفراس فاضل بن عباس بن على بن دعثم. ۲. عرض لحياة الامام المنصور عبدالله بن حمزة، عبدالله بن حمود عزى.

صفحه از 155