كتابهاي حديثي منتشر شده از زيديه(2) - صفحه 147

كوشش محقق و شخصيتِ معاصر زيديه، محمد بن حسين بن عبدالله جلال (ت 1330 ق)، به وسيله دار اليمن الكبرى و مؤسسة الاعمى للمطبوعات در دو جلد و در مجموع در 975 صفحه (530 + 445) منتشر شده است. محقق در كارى ارزشمند، احاديث كتاب را استخراج كرده و آن را با نام كشف الأستار عن أحاديث شمس الأخبار همراه با كتاب چاپ نموده است. محقق، همچنين در آخر جلد دوم و از صفحه 415 تا صفحه 440، دو رساله خود را با نامهاى دليل البيان فى جواز صوم الثلاثين من شعبان ۱ و البراهين الزّاجرات لمن وجبت عليه الشرعيات عن حضور سماع لهو الرادوينات السماعات ۲ ضميمه كرده است.

25. شفاء الأوام فى أحاديث الأحكام (للتمييز بين الحلال و الحرام)

مؤلف اين كتاب، امير حسين بن بدرالدين معروف به ابوطالب صغير از نوادگان امام هادى يحيى بن حسين و برادر امام منصور حسن بن بدرالدين (م 670 ق) مؤلف أنوار اليقين ۳ است. وى در سال 582 ق، در خانواده علم و فضيلت ديده به جهان گشود و از كودكى به تحصيل علم و دانش مشغول شد. زندگى او كه عالمى برجسته در فقه و حديث و حافظ قرآن كريم بود، با مجاهدتهاى سياسى و علمى توأم بود تا اينكه در سال 662 ق، در «صعده» بدرود حيات گفت و در جوار پدر و برادرش امام حسن بن بدرالدين در يكى از روستاهاى منطقه به خاك سپرده شد. مؤلفاتى كه از او به يادگار مانده حاكى از مقام والاى علمى اويند كه از ميان آنها علاوه بر كتاب مورد نظر ما(شفاء الأوام)، دو كتاب مهم ديگرتاكنون بارها منتشر شده است: يكى العقد الثمين فى معرفة رب العالمين و ديگرى

1.در جواز روزه گرفتن روز سى ام ماه شعبان.

2.استدلالهاى بازدارنده از گوش دادن به لهو راديوها و ديگر دستگاهها، براى آنكه احكام شرعى بر او واجب شده است.

3.أنوار اليقين فى إمامة أمير المؤمنين، از كتابهاى مهم و ارزشمند كلامى زيديه است كه به فضايل و شخصيت و حقانيت امام على(ع) پرداخته و مشتمل بر احاديث بسيارى در اين باب است. اين كتاب به زودى براى اولين بار منتشر خواهد شد.

صفحه از 155