كتابهاي حديثي منتشر شده از زيديه(2) - صفحه 153

گشود و پس از كسب علم و دانش از محضر پدر دانشمند خود و ديگر عالمان به نام زيديه، به مقام والايى در ميان عالمان زيديه دست يافت و شاگردان بسيارى از او استفاده كردند. وى كه حافظ قرآن و فقيهى مسلم و عالمى محقق و مؤلف و شاعرى تواناست، به علوم مختلف همچون فقه، حديث، تفسير و ادبيات مسلط است. و پس از فروپاشى نظام امامت در سال 1382ق / 1962م / 1321، و روى كار آمدن نظام جمهورى در يمن تاكنون، نقشى محورى در حفظ وحدت و هدايت زيديه داشته است. ۱
كتاب لوامع الأنوار كه در سال 1377، در دوران امامت خاندان حميدالدين در يمن تأليف شده، نمونه اى از كوششهاى اين شخصيت معاصر زيديه براى صيانت و تاكيد بر اتقان و صحت تعاليم و احاديث زيديه است، كه نشان دهنده وسعت ميراث بر جاى مانده از گذشتگان در اين مكتب است.
مؤلف در بيان هدف از تأليف اين كتاب، با گلايه از سستى و تساهل معاصران در حفظ ميراث حديثى زيديه، به درخواست گروهى اشاره مى كند كه از وى خواسته اند همان گونه كه شيوه گذشتگان بوده، سند آنها را به سند خود متصل و طرق روايات مورد استنادشان را تصحيح نمايد و سندهاى مفيد را توضيح دهد. او در اجابت به اين خواسته بر اين تأليف همت گمارده است. ۲
از آنجا كه مؤلف از بزرگان علما و سادات زيديه است و عمرى طولانى دارد، ۳ مى توان ارتباط محكم مطالب اين كتاب را با منابع اصلى و كتابهايى كه از پدرانش به وى رسيده، به خوبى ديد و آن را پلى ميان قرن گذشته و زمان ما دانست. وى در مورد اين كتاب مى گويد:

1.خاتمه التحف شرح الزلف، ص ۴۶۰؛ الزيدية و الامامية يد بيد، مقاله اى از محقق محترم سيد محمدرضا حسينى جلالى در مجله علوم الحديث، شماره ۱۲.

2.ص ۴۶.

3.علامه مجدالدين مؤيدى، اكنون در سن نود و دو سالگى، از بيمارى رنج مى برد و در بيمارستان بسترى است.

صفحه از 155