گفتگو با استاد عبدالسلام بن عباس الوجيه - صفحه 249

اين كتاب مجموعه اى حديثى - فقهى است كه هم شامل احاديث است و هم در برگيرنده برخى از نظريات فقهى. اين كتاب - كه به مسند الإمام زيد بن على(ع) معروف است - يكى از اولين كتابهاى حديثى موجود در نزد ماست.
درباره تدريس احاديث بايد گفت كه ما ابتدا از كتابهاى احاديث كوچكى كه در قالب چهل حديث عرضه شده و مربوط به موضوعاتى چون فضايل، اخلاق و... است، شروع نموده، به تدريج به كتابهاى بزرگ حديثى مى پردازيم. احاديث مورد تدريس، احاديث فقهى و غير فقهى است.

علوم حديث:يعنى در واقع، يكى از موارد درسى كه طلاب فرا مى گيرنده متون احاديث است؟

* بلى، ما اهتمام زيادى به تدريس متون داريم، قبل از آنكه اسناد حديث را بررسى كنيم.
ما قاعده اى داريم كه مطابق آن، هرگاه متن حديثى، صحيح بوده و با كتاب خدا - سبحانه و تعالى - تعارضى نداشت و با اصول عقلى سازگار بود، به سندش اهميت نمى دهيم ؛ رجال حديث هر كه بودند باشند. اساس، همان متن حديث است. اين يكى از قواعد مهم حديثى ماست.
حديث، به اعتقاد ما، در درجه اول، قول، فعل و تقرير رسول خدا(ص) است. ما براى صحيح و مقبول دانستن احاديث، قواعد و اصولى داريم كه عبارت اند از:
قاعده اول، احاديث روايت شده از طريق آل البيت بر غير آنها مقدم است. بنابراين، احاديث مروى از اميرالمؤمنين على بن ابى طالب يا فرزندانش يا شيعيان آن حضرت بر ساير احاديث تقدم دارد.
قاعده دوم، كلام يا قول اميرالمؤمنين، هرگاه ثابت شود كه از ايشان صادر شده، حجت است.
بنابراين، قول ايشان در بسيارى از اوقات بر نصوصى كه صدورش ثابت نيست، و بر خبرهاى واحدى كه درباره بعضى از امور است، برترى دارد.

صفحه از 266