گفتگو با استاد عبدالسلام بن عباس الوجيه - صفحه 254

مقبول دانسته و آنچه موافق نبود، به كنارى مى نهيم. بايد گفت كه ما اخبار متناقض زيادى نداريم.
كتابهاى ما سرشار از دقت و نكته سنجى است. از آنجا كه در كتابهاى ما ترجيح حكمفرماست، يا از آنجا كه نويسندگان به روش نقد متن حديث روى آورده اند، بسيارى از احاديث، از تعارض عارى شده است تا آنجا كه كتابهاى ما از بسيارى از احاديثى كه احياناً با عدل، منطق، محكمات آيات قرآن و اصول كُلى دين اسلام در تعارض است، پيراسته است.
در كتابهاى ما احاديث تشبيه، تجسيم، رؤيت و اسرائيليات يافت نمى شود و كمتر اتفاق مى افتد كه به مانند اين احاديث برخورد نماييم، يا بسيار به ندرت ممكن است حديثى بيابيم كه با ديگرى در تعارض باشد. آنگاه كه تعارضى در دو حديث پيدا شود، از ترجيح بهره مى گيريم و به قرينه ها استدلال مى نماييم و عالم مجتهد درباره آنها به تحقيق مى پردازد و سپس به روش معينى به تعارض فيصله داده، آنچه درست مى پندارد، ترجيح مى دهد. پس تعارض زيادى يافت نمى شود ؛ يعنى در اينجا كتابهاى ما اين امتياز بزرگ را دارند ؛ زيرا نويسندگان به نوشتن كتب حديثى روى نياورده اند، مگر آنكه آنچه نوشته اند بر كتاب خدا و اصول كلى مورد قبول نزد ما عرضه داشته اند.

علوم حديث:آيا شما در علوم حديث نقشى براى علم رجال قايل هستيد؟

* در علوم حديث، علم رجال نقش دارد. در اينجا بايد به مطالبى اشاره نمايم. بسيارى از كسانى كه در علم رجال دست به تأليف زده اند و بسيارى از رجاليان و اصحاب رجال زيدى بوده اند. بسيارى از اصحاب اصول اربعمأة - كه كتبشان جمع آورى شده است ؛ آنهايى كه در اين زمينه بر آنها اعتماد نموده ايد - از زيديه بوده اند . بنابراين، علم رجال از ديدگاه زيديه در علوم حديث نقش دارد.

صفحه از 266