تازه هاي نشر - صفحه 298

حديث مسجد (مجموعه روايات تشيع و تسنن درباره مسجد)

سيد رضا شاكرى - حيدر محمّدى،تهران : ستاد عالى كانونهاى فرهنگى هنرى مساجد، چاپ اول، 1381 ش، 480 ص، رقعى.

تأسيس و بناى مسجد در اسلام، از حيث نهادى و كار كردى اهميت بسيارى دارد. مساجد به اقتضاها و ضرورتهاى روز جامعه اسلامى در آغاز، كاركردهاى نظامى - امنيتى خود را نشان داده و به تدريج، كارايى خود را در ساير ابعاد نمايان ساختند. تأثير گذارى بر ساخت تحولات و جنبشهاى سياسى - اجتماعى و نفوذ آن در ميان مسلمانان چنان بود كه گاه حكومتهاى نامشروع را وسوسه مى كرد تا به سوء استفاده از مسجد بپردازند و مساجد ضرار برپاكنند.
ضرورت شناخت بايدها و نبايدها درباره مساجد گردآورندگان مجموعه حاضر را برآن داشته تا با جمع آورى و ترجمه احاديث مسجد و تقسيم و دسته بندى آنها در ذيل مقولات سياسى، اجتماعى و فرهنگى، يك منبع معرفت شناختى و اطلاع رسانى درباره ابعاد نهادى مسجد، كاركردها و كار ويژه هاى اجتماعى، سياسى، هنرى، علمى، اخلاقى و... مسجد مهيا ساخته، زمينه هاى تقويت نهادى آن را در اذهان پژوهشگران و برنامه ريزان فرهنگى كشور ايجاد كنند.
اين كتاب در يازده فصل سامان يافته و در هر فصل به روايت شيعه و سنى درباره موضوع آن اشاره شده است. عناوين فصول كتاب عبارت اند از : توليت مسجد، حرمت مسجد، منزلت مسجد، فعاليتهاى فرهنگى و اجتماعى در مسجد، بهداشت در مسجد، آداب مسجد، احكام مسجد، عبادت در مسجد، مسجد و گروههاى مختلف، تحريف مسجد، و مساجد مطلوب و مذموم.

صفحه از 303