تازه هاي نشر - صفحه 300

اگر كلامى بر بلنداى فصاحت ارائه شود و با خود مضمونى بديع همراه نموده باشد، ماندگارتر، و اگر اخلاص و صدق و شرافت گوينده و نفع بشرى همراه آن باشد، تا ابد جاودان خواهد بود.
كلمات و سخنان رسول اكرم و خاندان پاك و واجد تمام خصوصيات پيش گفته است و هر يك از آن ويژگيها را در حد اعلاى خود داراست.
نويسنده كتاب فصاحة الرسول المصطفى(ص) و بلاغته در تلاش بوده تا ويژگيهاى سخنان و احاديث نبوى را بنماياند و جهات بلاغى آن را روشن سازد.
وى در ابتدا، خصوصيات كلام عرب را معرفى نموده و جنبه هاى بلاغى آن را توضيح داده و سپس به كلام رسول اكرم(ص) پرداخته و سر اعجاز و فصاحت را در آنها تبيين ساخته است.
تعريف فصاحت، خصايص زبان عربى، فصاحت قرآن، فصاحت پيامبر در ميان قريش و بنى سعد، فصاحت احاديث موضوعه، غريب الحديث، نمونه هاى از مكتوبات پيامبر، مثلهاى نبوى و... بخشى از عناوين كتاب حاضر است.

المدخل الى علوم نهج البلاغة

الدكتر محسن باقر الموسوى،بيروت : دارالعلوم، چاپ اول، 1423 ق/2002 م، 432 ص، وزيرى.

علوم نهج البلاغه دو دسته اند : اول، علوم متصل به نهج البلاغه؛ اين معلومات شامل تمامى چيزهايى مى شود كه خواننده را در فهم نهج البلاغه يارى مى نمايد و او را به متن صحيحى كه از سوى امام على(ع) ايراد شده نزديك مى سازد.
دوم، علوم استنباط شده از نهج البلاغه؛ به معارفى اطلاق مى گردد كه اميرالمؤمنين(ع) در خطبه ها، نامه ها و عهدنامه هاى خويش بدانها اشاره نموده است. اين علوم، مقصود امام على(ع) نبوده، بلكه از لابلاى كلام آن حضرت اخذ مى شود؛ با مفاهيمى چون اقتصاد، سياست، حكومت دارى، قضاوت، تاريخ، فلسفه، عرفان، مسائل نظامى و.... اين علوم در نهج البلاغه موجود است

صفحه از 303