265
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج2

ترجمه على پدر شيخ ابوالفتوح

و در كتاب تذكره رى، كه از تأليفات اين اقل خدّام شريعت مطهّره محمّد جواد الخازن الرازى است، نگاشته شده كه پدر اين بزرگوار الشيخ الجليل علىّ بن محمّد از اجلاى علماى اماميّه بوده، و پدر علىّ كه جدّ شيخ ابوالفتوح است محمّد بن احمد ۱ ، و كنيه او

1.ر.ك: معجم رجال الحديث، ج ۱۵، ص ۲۴۱؛ هدية العارفين، ج ۲، ص ۹۰؛ معجم المؤلفين، ج ۸، ص ۲۵۲؛ أمل الآمل، ج ۲، ص ۲۴۰؛ فهرست منتجب الدين، ص ۱۰۲.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج2
264

مخفى نيست. از تفسير فارسى او ظاهر مى شود كه معاصر صاحب كشّاف بوده، و بعضى از اشعار صاحب كشّاف به او رسيده؛ امّا كشّاف به نظر او نرسيده. و اين تفسير فارسى در وثاقت تحرير و عذوبت تقرير و دقت نظر بى نظير است. فخرالدّين رازى اساس تفسير كبير خود را از آن جا اقتباس نموده، و جهت دفع آن، حال بعضى از تشكيكات خود را بر آن افزوده در مطاوى اين مجالس پرنور شطرى از روايات و لطايف نكات و اشارات او مسطور است. و او را تفسيرى عربى هست كه در خطبه تفسير فارسى به آن اشاره نموده، امّا تا غايت به نظر مطالعه فقير نرسيده.
و شيخ عبدالجليل رازى در بعضى از مصنّفات خود، ذكر شيخ ابوالفتوح نموده و گفته كه خواجه امام ابوالفتوح رازى مصنّف بيست مجلّد است از تفسير قرآن، و در موضع ديگر گفته كه خواجه امام ابوالفتوح رازى را بيست مجلّد از تفسير قرآن تصنيف اوست كه ائمه و علماى همه طوايف طالب و راغب اند آن را. و ظاهرا اكثر آن مجلّدات از تفسير عربى او خواهد بود. وفقنا اللّه تعالى لتحصيله و الإستفادة منه بمنه وجوده. از بعضى ثقات مسموع شده كه قبر شريفش در اصفهان واقع است. واللّه تعالى اعلم.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج2
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 91166
صفحه از 368
پرینت  ارسال به