109
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

تبصره

جلاء الاذهان بر چهار جزء تقسيم شده

بايد دانست كه آنچه از ملاحظه نوع نسخ بر مى آيد آن است كه مصنّف جلاء الاذهان را به چهار ربع تقسيم نموده و هر ربعى را مجلّدى ساخته است: ربع اول از آغاز كتاب است تا آخر سوره مائده، و ربع دوم از اول سوره انعام است تا آخر سوره كهف، و ربع سوم از اول سوره مريم است تا آخر سوره فاطر، و ربع چهارم از سوره يس است تا آخر كتاب. اين بر حسب تقسيم مصنّف است؛ ليكن كتّاب گاهى بر حسب سليقه خود مخالفت با اين تقسيم كرده و اين ربعها را كم و زياد كرده اند؛ مثل اينكه در بعضى مجلّدات سوره انعام را جزء ربع اول قرار داده اند و در بعضى نسخ اصلاً علامت تمام شدن مجلّد و عبارت دالّ بر آن را ننوشته اند و دو مجلّد را يكى كرده اند. فتفطّن.

مطلبى مهمّ، قابل توجّه

از جمله امورى كه بايد در اينجا به آن تصريح كرد، اين است كه در نسخه قديم و بعضى نسخ معتمده ديگر، هر جا كه نام پيغمبر صلى الله عليه و آله برده شده است، به جاى « صلى الله عليه و آله» كه در نسخ جديده به نظر مى رسد، « عليه السلام» به كار رفته است؛ مانند تفسير ابوالفتوح رازى. ليكن نگارنده در اين مورد، تبعيت از نسخ جديد الكتابه كرده و به جاى « عليه السلام» در همه موارد ذكر نام پيغمبر عبارت دعائيّه « صلى الله عليه و آله» را به كار برده است، براى استقرار سيره جمهور علماى متأخّرين ما (رضوان اللّه عليهم) بر اين مطلب. پس اين تغيير از ما در اين تفسير به كار رفته است؛ چنان كه نقطه گذارى و سر سطر قرار دادن و نظاير اينها از امورى كه معمولٌ به و مرسوم در كتب اين عصر است، از طرف نگارنده بوده است. پس اگر سهو و زلل و خبط و خطايى در اين امور روى داده باشد، مسئوليّت آن بر مصنّف نيست؛ بلكه برنگارنده است و اميد عفو دارد.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
108

نسخ جلاء الاذهان و خصائص آنها

نظر به آنكه جلاء الاذهان نسبت به تفسير ابوالفتوح كوچك تر است و با وجود اين شايد نسبت به استفاده نوع مردم مفيدتر نيز باشد؛ زيرا از اطناب مملّ و ايجاز مخلّ عارى است؛ چنان كه از ملاحظه سبب تأليف آن نيز در مقدّمه كتاب بر مى آيد. بدين جهت نسخ اين تفسير فراوان و بحمداللّه به طور وفور در دسترس بوده و هست؛ چنان كه در سابق ياد كرديم (ص ز = 7) و براى اثبات اين امر توجه به وجود نسخ موجوده از اين تفسير در كتابخانه هاى تهران فقط كافى است؛ زيرا در كتابخانه مجلس شوراى ملّى، دو دوره تمام از آن موجود است و همچنين مجلّدى در كتابخانه مسجد سپهسالار و همچنين مجلّداتى در كتابخانه دانشگاه و همچنين مجلّدى در كتابخانه دانشكده علوم معقول و منقول و همچنين مجلّدى در كتابخانه ملّى وزارت فرهنگ و همچنين مجلّدى در كتابخانه حاجى حسين آقا ملك، و چون معرّفى كتابخانه هاى خصوصى چندان فايده ندارد، از آن خوددارى مى كنيم و همچنين است حال در ساير بلاد مهم ايران، ليكن آنچه تا حدى لازم الاشاره است، ذكر نسخ خارج از ايران است كه اينك به طور اجمال به آنها اشاره مى كنيم.

استدراك نسبت به دو امر مربوط به ابوالفتوح و تفسير او

1. اينكه در بعضى موارد از اين مقدمه در مقام تعبير از نام تفسير ابوالفتوح رازى روض الجنان و در بعضى موارد ديگر روح الجنان ياد كرده ايم، نظر به اختلاف علماى رجال و كتب تراجم در ضبط نام اين تفسير است. هر كه مى خواهد مراجعه كند.
2. اينكه صاحب منهج الصادقين، ابوالفتوح رازى به مكه منسوب داشته و او را به «مكى» وصف نموده است (ص لح = 38، همين مقدمه، س 16)، گويا به مناسبت اين بوده است كه نسب ابوالفتوح به بنى خزاعه مى پيوندد كه از قبايل مكيّه هستند، پس در واقع «مكى» نظير «خزاعى» مى باشد در اينجا ـ واللّه اعلم.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 148955
صفحه از 504
پرینت  ارسال به