مائده آسمانى و كاميابى از لذيذترين غذاى روحانى دعوت مى كرد و با نشاط ترين وقت خود را صرف تأمّل و تدبّر در لطايف كلام ربّانى مى نمودم. چون به اين تفسير برخوردم و مزاياى آن را با ديگر تفاسير مقايسه كردم، يافتم كه با وجازت و سلاست عبارت متضمّن دقايق و نكات بسيار، و با كمال فصاحت و اختصار مشتمل بر حقايق و معانى بى شمار است. دانستم اين گنجينه گرانبها سزاوار علاقه مندى خاصى مى باشد. لهذا براى تصحيح اغلاط نسخه، در صدد تحصيل نسخه ديگر بر آمدم. هر چند جست و جو كردم، از هيچ كجا سراغى نديدم. عاقبت از نقاوه اعقاب و بازماندگان آن مرحوم «عماد العلماء» جويا شدم. معلوم گرديد آن بزرگوار سه تفسير نگاشته: يكى بزرگ و ديگرى متوسط و سومى همين نسخه حاضر كه از آنها مختصرتر است.
با آنكه مصنّفات آن مرحوم در علوم متنوّعه اسلامى همگى در كتابخانه نجل زكى وى مرحوم عماد العلماء موجود و مضبوط بود، نسخه اين تفسير كوچك را نداشت. ناچار نسخه منحصر را با مراجعه به تفسير بزرگ و متوسط [وى] و ديگر مآخذ از اغلاط پاكيزه و منقّح كردم و در اين مدّت آن را بالاختصاص از ميان ساير كتب تفسير متعلّق انس خود قرار داده، در هنگام خلوت و فراغت از مشاغل ديگر غالباً به مطالعه آن مى پرداختم. حقيقتاً بيش از سى دوره تفسير از مفصّل و مختصر، كه تا كنون عبور كرده و اكثر آنها را تمام و به دقت ديده و معدودى را به مرور اجمالى قناعت كرده ام، هيچ يك را واجد اوصاف منظوره، كه در اين مجلّد كم حجم ديدم، نيافتم و با چنين سابقه اطّلاع در فنّ تفسير، اگر ادعا كنم كه تفسير سيد يكى از بهترين تفاسيرى است كه فعلاً در دست است، گزاف نگفته ام و به موقع است شنوندگان از من بپذيرند و عقيده مرا حمل بر مبالغه نكنند.
اين تفسير به همّت مرحوم آقا ميرزا عيسى خان على آبادى و مراقبت مرحوم والد به طبع رسيده، و در موقع طبع تفسير تبيان نيز با تسليم نسخه خطى خود مزيد