137
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

كتب مهم شرعى، رنجها تحمل فرموده و زحمتها كشيده و صحت مزاج و سلامت خود را فداى اين خدمت نموده ايد، از صميم قلب تشكر كنم؛ چون نظير اين همت و فداكارى كمتر ديده مى شود و به قدر و عظمت آن جز معدودى از خواص توجه ندارند. علاوه بر اين، مزيد مسرّت اين جانب از آن است كه بسيارى از آنچه نشر آن منظور نظر مرحوم والد من بوده است، مانند طبع كتاب محاسن برقى، و ديوان مرحوم حاجى ميرزا ابوالفضل ثقفى (اعلى اللّه مقامه) و كتاب النقض، و همين تفسير جلاء الاذهان كه در شرف اتمام است و غير آن، به به همت حضرت عالى طبع و نشر گرديده، پيوسته مزيد توفيقات حضرت عالى را از خداوند مسئلت دارم. و هو ولى التوفيق؛ والسلام 7/8/1340 جمال الدين اخوى ».

سپاسگذارى و كلمه اهداء و التماس دعاء

الحمدللّه الّذى هدانا لهذا و ما كنّا لنهتدى لولا أن هدانا اللّه سپاس مر خداى را كه به دستيارى قائد توفيق و پايمردى رائد تأييد او، تصحيح و چاپ اين اثر نفيس باستانى در تفسير صحيفه شريفه آسمانى و شرح و بيان معانى سبع المثانى، كه مائده معارف ربّانى و مهبّ نفحات رحمانى و كيمياى سعادت جاودانى و سرمايه عزّت و افتخار دو جهانى است، به پايان رسيد.

فحمداً له ثمّ حمداً لهعلى ما كسانا رداء الكرم
و شكراً له ثمّ شكراً لهعلى ما هدانا لشكر النّعم
اكنون مناسب و بجا بلكه انسب و اولى است كه اين نسخه مطبوعه را به ساحت كبراى صاحب ناحيه مقدّسه، اعنى اعلى حضرت حجة بن الحسن العسكرى (أقرّ اللّه عيون الشيعة بنور طلعته الغرّاء و شيّد أركان الشريعة بظهور دولته النقيّة البيضاء)، تقديم داريم، نظر به جهات بسيارى كه از آن جمله سه امر ذيل است:
1. آنكه آن حضرت طبق مضمون صريح حديث متواتر نبوى: «انى تارك فيكم


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
136

تشويق و ترغيب ناشر، آن را فراهم ساخته است. هنگامى كه در دوره سلطنت مرحوم مظفّر الدين شاه، اطّلاع حاصل نمود كه نسخه كاملى از تفسير ابوالفتوح رازى در كتابخانه سلطنتى موجود است، مرحوم مظفّرالدين شاه را مكرر متوجه آن نمود و اهمّيّت آن را از نظر خدمت به زبان فارسى و نشر معارف اسلامى مخصوصاً فرقه حقّه شيعه اثنا عشريّه گوشزد كرد؛ تا آن مرحوم دستور داد به طبع آن اقدام كنند. كاغذ كافى تهيّه كردند و دو جلد آن چاپ شد، ولى پيشامدهاى سياسى و فوت آن مرحوم بقيّه اقدام را متوقّف ساخت. در دوره هاى زمامداران بعد از او نيز، مكرر موضوع را تعقيب كرد، ولى نتيجه حاصل نشد؛ تا آنكه در زمان حاضر كه در جميع شئون مملكت با همّت عالى و توجه دقيق و عزم راسخ اقدام مى نمود، اين عنوان تجديد گرديد و به اقدام دانشمند محترم علاّمه محقق مشوّق و مروّج معارف و فرهنگ جناب آقاى على اصغر حكمت، كه هميشه اوقات شريف خود را صرف نشر فضل و دانش نموده اند و اشتغال مشاغل مهم دولتى نيز ايشان را از كارهاى علمى منصرف نمى كرده و از پايه گذاران فرهنگ جديد ايران به شمار مى آيند، در زمان اشتغال خود به وزارت فرهنگ به اين مقصود جامه عمل پوشانيدند و به جاى قسمتى از كاغذ نو فراهم نمودند و بدين نحو در اثر ابرام و اصرار مرحوم تقوى و اقدام جناب آقاى حكمت اين نعمت پر بها كه عالم تشيع از آن بهره مند و سربلند است، در دسترس عموم مسلمانان قرار گرفت و اين ذخيره نفيس تا كنون چندين نوبت چاپ شده ۱ و اكثر اهل فضل و دانش از آن استفاده مى كنند و يادگارى از همّت بلند و علاقه مندى دانشمندان معارف پرور عصر حاضر بايد شمرده شود.
در پايان اين مختصر اجازه فرماييد از مساعى جميله حضرت عالى كه در نشر

1.اشاره به چاپ دوم و سوم و چهارم اين كتاب است كه كتاب فروشى و چاپخانه علمى به تصحيح استاد محترم آقاى مهدى الهى قمشه اى (دام بقاؤه) چاپ كرده است.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 148926
صفحه از 504
پرینت  ارسال به