223
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

شيخ ابوالفتوح، كه خطيبى زبردست و واعظى توانمند بوده است، در تفسيرش نيز اين حالت نمايان است: به مسائل اخلاقى و اجتماعى، توجهى شايسته كرده، و از اخبار و آثار و سخنان مشايخ صوفيّه و داستانهاى تاريخى فراوان سود جسته است. جنبه فقهى اين تفسير، يكى از بخشهاى مهمّ آن را تشكيل مى دهد. مؤلف به مناسبتهاى مختلف، در ذيل آيات، مباحث فقهى را به ميان كشيده و گاه بحثهاى مفصّلى را سامان داده است. آقاى دكتر عسكر حقوقى، كه پژوهش مفصّلى را پيرامون اين تفسير به انجام رسانده اند، دراين زمينه چنين نوشته اند:
«در تفسير شيخ، شيوه بيان مسائل فقهى و طرز استدلال و اثبات آراى مذهب تشيع بسيار قوى به نظر مى رسد و مؤلف ضمن تحليل مسائل و استناد به دلايل موافقان و تكيه به آيات و احاديث، خود رأسا به اظهار نظر مى پردازد و به قول معروف فتوا مى دهد. و از اين بابت تفسير وى، قدر و قيمتى دارد كه جز با دقت و مطالعه در آن، نمى توان به ميزان اين امر پى برد... . غرض اين است كه تفسير ابوالفتوح، از نظر فقاهت و بيان كامل مسائل دينى و فلسفه تشريع ديانت اسلام، مجموعه اى كامل و جامع است وبدون ترديد در ميان تفاسير مختلف، تفسير كبير ابوالفتوح، در زمره تفاسير فقهى محسوب خواهد بود». ۱
تفسير ابوالفتوح به مسائل تاريخى و سِيَرْ و مغازى نيز پرداخته است و در قصص انبياء و چگونگى تاريخ امتهاى پيشين به تفصيل سخن رانده است. ۲ شيخ بااينكه در جايى از تفسير، در باره تاريخ گذشتگان و قصص انبياء نوشته است:

1.تحقيق در تفسير ابوالفتوح رازى، ج ۱، ص ۲۳. مؤلف فهرست مفصّلى از مباحث كتاب ارائه داده است، صفحات ۲۳۶ ـ ۲۵۰.

2.همان، ص ۲۱۴ ـ ۲۲۱. آقاى دكتر عسكر حقوقى مجموع بخشهاى مربوط به قصص انبياء و تاريخ امتهاى گذشته را، يكجا گرد آورده وبه عنوان جلد سوّم تحقيق در تفسير ابوالفتوح رازى، به چاپ رسانده است.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
222

تفسير آن، محكم و متشابه، ناسخ و منسوخ، خاصّ و عام، نامهاى قرآن، معناى سوره و آيه و كلمه و حرف، ثواب خواندن قرآن، معناى تفسير و تأويل، سخن گفته است. پس از اين وارد تفسير شده، بدين سان كه ابتداء عدد آيات و كلمات سوره را ذكر كرده و بعد روايات راجع به ثواب قرائت سوره را نقل مى كند. پس از آن قسمتى از آيات را نقل و ترجمه فارسى كلمه به كلمه آنها را در ذيل هريك نوشته(اين ترجمه ها بر اساس چاپهاى موجود است كه محققان، ترجمه ها را از مؤلف نمى دانند). پس از آن جملات آيات مى آيد با تبيين ويژگيهاى نحوى، صرفى و ادبى آنها. سپس شأن نزول و اختلاف قرائت كلمات آيات و اخبار وارده در تفسير آيات ذكر شده است.

نگاهى به ابعاد مختلف روح الجنان

مؤلف بزرگوار اين اثر گرانمايه، با اطّلاعات وسيع و آگاهيهاى گسترده اى كه از فرهنگ اسلامى داشته است. تفسيرش را از اطلاعات سودمند و مباحث ارزشمند گوناگونى آكنده است. مرحوم شعرانى نوشته اند:
«در ادب و بيان و صرف و نحو و لغت و امثال آن، غايت جهد را به كار برده است و منتهاى تحقيق به عمل آورده است و هيچ جهت فروگذار نكرده است. آن اندازه شواهد از اشعار عرب و امثال كه براى بيان لغات و قواعد عربيّت آورده، در هيچ يك از تفاسير، مانند كشّاف و تفسير طبرى نياورده اند. ...مؤلف، در علم كلام، طريق توسّط پيموده است و روش قدماء را برگزيده. تفسير رازى در علم كلام و عقليّات بيش از ساير تفاسير مداخله نموده، امّا غالبا از حدّ تفسير پاى بيرون نهاده است و تشكيكات و مجادلات خارج از مدلول آيات، كه در تفسير بدانها نياز نيست، هم آورده است». ۱

1.تفسير ابوالفتوح،ج ۱، ص ۲۴ ـ ۲۶، مقدمه. ونيزنگاه كنيد به: تحقيق در تفسير ابوالفتوح، ج ۱، ص ۲۳۰ ـ ۲۳۶، كه ضمن اشاره به اين جنبه تفسير، فهرستى از مباحث كلامى را آورده است.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150759
صفحه از 504
پرینت  ارسال به