229
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

1. چاپ پنج جلدى به قطع رحلى بزرگ. دو جلد از اين چاپ در دوره قاجار، با تصحيح يكى از فاضلان برجسته خراسان، ملاّداود قاضى زاده، منتشر مى شود و با مرگ مظفر الدين شاه، ادامه آن متوقف مى گردد. سپس به سال 1312 تصحيح بقيّه تفسير، به همّت مرحوم ميرزا محمد صادق ستوده، آغاز و به سال 1315 پايان پذيرفته، منتشر مى گردد. اين چاپ همراه است با مقاله اى تحقيقى و بسيار سودمند از مرحوم ميرزا محمد خان قزوينى پيرامون: نسب مؤلف، شرح حال مؤلف، تعيين عصر وى و تاريخ تقريبى نگارش تفسير، برخى از تعبيرات و اصطلاحات كتاب و... . ۱ اين چاپ اخيرا به طور افست، در قم چاپ و منتشر شده است.
2. چاپ ده جلدى، به قطع وزيرى، با تحقيق و تصحيح مرحوم قمشه اى. وى در مقدمه كوتاه خود، با اشاره به عظمت كتاب و مؤلف آن، چاپ پيشين را بسيار مغلوط دانسته و مى گويد: «چاپ پيشين بسيار مغلوط بوده است و گاهى در هر جلد، بيش از هزار غلط تصحيح شده است.»
3. چاپ دوازده جلدى به قطع وزيرى، به تصحيح و تعليق مرحوم علاّمه شعرانى. محقق بزرگوار ابتداء شرح حال مفصّل و دقيقى از مؤلف نگاشته و پس از آن از تأليفات مؤلف سخن به ميان آورده و سپس به معرفى تفسير و چگونگيهاى آن پرداخته است. در اين بخش از اصطلاحات خاص مؤلف و عصر او، روش تفسير نگارى شيخ، ابعاد مختلف تفسير و نسخه هاى خطّى آن گفت وگو كرده است، در پانوشتها، توضيحات ارزشمند ومحققانه اى افزوده اندو تمام اشعار عربى را ترجمه كرده اند و لغات نامأنوس فارسى را نيز توضيح داده اند و در پايان كتاب چنين نوشته اند:
«سپاس خداى را، كه تصحيح و تحقيق اين تفسير به پايان آمد و آنچه در نيرو

1.تعليقات نقض، ج ۱، ۱۷۱ ـ ۱۶۱. يادآورى مى كنيم كه مقاله مرحوم قزوينى در پايان چاپ مرحوم شعرانى نيز آمده است؛ و در ضمن مجموعه مقالات وى تجديد چاپ شده است. ج ۱، ص ۹۸ ـ ۹۹.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
228

است .گذشته از تفسير گازر كه در حقيقت تحريرى ديگر از اين تفسير است (وپس از اين به آن خواهيم پرداخت)، مفسّران ديگرى نيز از اين كتاب گرانمايه، بهره هاى فراوانى برده اند. شهيد سعيد مرحوم قاضى نوراللّه شوشترى مى نويسد:
«و اين تفسير فارسى او در وثاقت تحرير و عذوبت تقرير و دقت نظر بى نظير است. فخرالدين رازى، اساس تفسير كبير خود را از آنجا اقتباس نموده و جهت دفع انتحال، بعضى از تشكيكات خود را برآن افزوده است». ۱
برخى ديگر از شرح حال نگاران نيز به اين نكته توجه داده اند. آقاى حقوقى پس از نقل اين مطلب، در تأييد آن نوشته اند:
«به هر صورت، با مطالعه دقيق تفسير مفاتيح الغيب و تفسير روض الجنان، به خوبى صدق مطالب مزبور روشن و تأييد مى شود و معلوم است كه امام فخر رازى، در تدوين و تأليف تفسير خود، تفسير شيخ را پيش روى خويش داشت و از آن استفاده هاى فراوان كرده است». ۲
آقاى حقوقى پس از اين مطالب، براى تأييد خود، بخشهايى از دو تفسير را آورده و مقايسه كرده و ادّعاى خود رابه اثبات رسانده است. مقايسه و تطبيق اين دو تفسير، اين نكته را تأييد مى كند. بيشترين بهره ورى فخر رازى از ابوالفتوح، در تبيين معنى آيات و نقل اقوال در قرائات و غير آن است. با اين همه، تفسير فخر رازى با توجه به گستردگى مباحث آن، تفسيرى شايان توجه است كه پس از اين بدان خواهيم پرداخت.

چاپهاى روح الجنان

تفسير ابوالفتوح رازى، تاكنون سه بار چاپ شده است و چاپ چهارمى از آن نيز درجريان تحقيق و چاپ و نشر است؛ كه اينك به ويژگيهاى اين چاپها به اجمال مى پردازيم:

1.مجالس المؤمنين، ج ۱، ص ۴۹۰.

2.تحقيق در تفسير ابوالفتوح رازى، ج ۱، ص ۱۹۶.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150862
صفحه از 504
پرینت  ارسال به