239
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

تصحيح و تحقيق و ويژگيهاى نسخه هاى معتمد سخن گفته اند و ياران و همراهان در تصحيح و تحقيق و چاپ را ياد كرده اند؛ اين ارجگذارى به تلاش همكاران و همراهان در اين وانفسايى كه بسيارى به لحاظ بهره ورى از امكانات مالى و... حاصل رنج ديگران رابه نام خود نشر مى دهند و خم به ابرو نمى آورند، ستودنى است. چنان كه گفتيم، مقابله نسخه ها تصحيح و تحقيق متن را آقايان محمد جعفر ياحقى و محمد مهدى ناصح به عهده دارند و ويرايش متن را به ويژه به لحاظ اعراب و ضبط احاديث و اشعار عربى حجة الاسلام محمد حسن خزاعى.
پايان بخش تمام مجلدات فهارس فنى است: فهرست واژه نامه كه به لحاظ جايگاه والاى اين تفسير درادب پارسى واژه ها و تركيبهاى كهن و سره آن بسيار سودمند است و كارآمد، فهرست برخى كلمه هاى مشكوك، فهرست نامهاى خاص، فهرست جايها، اقوام، قبايل، طوايف، فرق، كتابها، احاديث و اقوال پيامبر و ائمه عليهم السلام، امثال عربى، فارسى، و اشعار عربى و فارسى. اشاره كنم كه در تصحيح احاديث، آثار و اشعار استخراج نشده و به مأخذ منابع ارجاع نشده است، اهميت اين كار در تصحيح روشن است و فرو نهادن آن نمى دانم چه دليلى دارد.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
238

است. تفسير ابوالفتوح دست كم سه بار به چاپ رسيده بود؛ هرسه مستند بود به يك نسخه متأخر و مغلوط و آن جايها نيز آكنده از تصحيف و تحريف و... . سالها پيش آقاى دكتر محمد جعفر ياحقى از تصحيح انتقادى دقيق و پيراسته از اغلاط اين تفسيرگرانقدر ضمن معرفى «دستنويس» نفيسى از تفسير ابوالفتح رازى خبر دادند، و در ضمن آن مقاله از تصحيفها، تحريفها و اغلاط بى شمار چاپهاى پيشين به اشاره سخن گفتند و از جمله نشان دادند كه ترجمه هاى ذيل آيات در چاپهاى ياد شده، نمى تواند از ابوالفتوح رازى باشد. ۱ پس از مدتى كه از آن خبر گذشت، جلد شانزدهم و هفدهم تصحيح ياد شده به همت آقايان محمد جعفر ياحقى و محمد مهدى ناصح منتشر شده و علاقه مندان به اين گونه آثار را شادمان ساخت. اين تصحيح در بيست جلد عرضه خواهد شد كه مستند است بر تقسيم بندى مؤلف. از چرايى نشر اين دو جلد بيشتر از مجلّدات ديگر مصححان در آغاز آن سخن گفته اند؛ اكنون به اشاره در باره اين تصحيح بسنده مى كنيم و سخن تفصيلى از چگونگى اين تصحيح و ارزشهاى والاى اين تفسير را مى گذاريم براى فرصتى ديگر. مصححان در چگونگى طرح كلّى تصحيح در مقدمه جلد شانزدهم نوشته اند:
«طرحى كه براى تصحيح تفسير روض الجنان در پيش گرفته ايم عبارت است از تصحيح انتقادى بيست جلد متن تفسير روض الجنان با مقابله و مقايسه كهن ترين دستنوشته هاى موجود وضبط كلّيه نسخه بدلهاى مهم در پاورقى و آن گاه تدوين شرح احوال و روزگار و تأليفات ابوالفتوح و بحث در خصائص تفسير او در مجلّدى جداگانه و همچنين تدوين و تنظيم تعليقات و فهرستهاى متعدّد مربوط به مجلّدات بيستگانه، كه پيش بينى مى شود در دو مجلّد مستقل فراهم آيد».
اكنون، پس از نشر مجلدات نه تا هفده، چاپ ونشر تفسير را از مجلّدات اوّل آغاز كرده اند و مجلدات اول تا سوم در مقدمه جلد اوّل به تفصيل از چگونگى

1.ر.ك: مجله مشكوة، ش ۳، تابستان ۱۳۶۲، ص ۱۶۰ ـ ۱۸۸.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150987
صفحه از 504
پرینت  ارسال به