247
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

پخش شده است:
1. بار نخست تنى چند از فضلا من جمله ملك الشعراى صبورى از روى دو نسخه مورّخ 949 و 947 به شماره هاى 1331 و 1332 محفوظ در كتابخانه آستان قدس رضوى نسخه اى نسبتا مضبوط و مصحّح به سالهاى 1307 و 1309 در چهار مجلّد براى كتابخانه سلطنتى فراهم آورده كه دو جلد از پنج جلد آن به سال 1323ق به فرمان مظفر الدين شاه، و سه جلد باقى مانده در سال 15 ـ 1313 ش به دستور على اصغر حكمت وزير معارف وقت به زيور طبع آراسته گشت. ۱ دوره پنج جلدى اين چاپ بار ديگر در سال 1404 ق به سرمايه كتابخانه آية اللّه العظمى مرعشى نجفى در قم به صورت افست نشر گرديده است.
2. چاپ دوم آن در ده جلد به سال 1320 با تصحيح و حواشى آية اللّه مهدى الهى قمشه اى صورت گرفته است.
3. و چاپ سوم در ذى حجّة الحرام 1382 ق با تصحيح و حواشى مرحوم آية اللّه حاج ميرزا ابوالحسن شعرانى در دوازده مجلد سامان يافته و پس از آن بارها به طريقه افست نشر وپخش شده است.
وجه مشترك چاپهاى قبلى اين است كه از روى نسخه اى واحد صورت گرفته و تقريبا به طور جدّى با هيچ نسخه بدلى مقايسه نگرديده است. نسخه اى هم كه ملك الشعراى صبورى براى كتابخانه سلطنتى فراهم آورده، در واقع تصحيح ذوقى شده و مبناى چاپهاى بعدى قرار گرفته است. مرحوم شعرانى هم، چنان كه خود در مقدمه يادآورى مى كند (ج 1، ص 28)، از تصحيح اشعار عربى مضايقه نكرده است. با همه اين احوال و با وجود كوششهاى ارجمند آن مرحومان، به دليل آنكه براى دستيابى و پيوند دستنويسهاى كهن و مربوط به عصر مؤلف، كوششى در خور

1.تعليقات النقض عبد الجليل قزوينى، ج ۱، ص ۱۶۸.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
246

نويسان آن را بدين نام موسوم گردانيده اند. چون اختلافى در نام كتاب بين نسخه ها نيست، شايد نخستين نسخه نويس، اين نام را به كتاب داده وبعد همه جا پراكنده شده است.
قرينه مختصرى كه از متن تفسير براى علاقه مؤلّف به اين تسميه يافته ايم، اين است كه در تفسير آيه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» (بقره 2: 185) مى گويد:
«امّا دو عصمت يكى از شيطان و يك از نيران، هريكى از چيزى؛ عصمت شيطان، من قولِهِ عليه السلام وَ يُصَفَّدُ فيه مَرَدةُ الشّيطان، و عصمت نيران قَولُه: وَ يُغْلَقُ فيه اَبْوابُ النّيرانِ. اما دو نعمت: فتح الجِنان و رَوْح الجَنان؛ درهاى بهشت بگشايند و دلها را راحت دهند». ۱

چاپهاى پيشين روض الجنان و سخنى در شيوه تصحيح چاپ آستان قدس رضوى

تفسير روض الجنان در زمره آن كتابهايى است كه از همان روزگار مؤلف، مورد توجّه پارسى دوستان و قاطبه علاقه مندان به تفسير وعلوم قرآنى قرار گرفته است و به همين دليل با وجود حجم زياد كتاب، همواره رونويسى و استنساخ مى شده است. و ما امروز توانسته ايم افزون از پنجاه دستنويس ناقص و كامل از اين كتاب را كه سر از حوادث قرون به سلامت برده است، احصاء، و 38 نسخه آن را گردآورى كنيم.
پس از آمدن صنعت چاپ به ايران هم همواره ضرورت طبع اين كتابِ عزيز الوجود احساس مى شد. پيش از آنكه ما به تدارك چاپ حاضر برخيزيم، سه چاپ متفاوت از اين كتاب صورت گرفته است كه هركدام چندين بار به طريق افست نشر و

1.روض الجنان ج ۳، ص ۲۵.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150751
صفحه از 504
پرینت  ارسال به