27
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

روض الجنان (ج 4) فارسى، مكرر پيش. اين جلد تفسير سوره نور تا آخر سوره شورا است. چاپ سربى تهران. به سال 1314 ق. واقف مانند شماره پيش «791».
روض الحنان (ج 5) فارسى، به مانند پيش. اين جلد از تفسير سوره زخرف تا آخر قرآن است. چاپ سربى تهران، به سال 1315. واقف مانند پيش «792».
روض الجنان: فارسى، مفسر: شيخ ابوالفتوح حسين بن على بن محمد بن احمدالخزاعى نيشابورى، از بزرگان علماى تفسير و كلام و از اعاظم محدثين اهل اسلام و از نوابغ ادباء و عربيت و داراى مقام اصالت و نجابت است. نظر به آنكه از احفاد بديل بن ورقاء خزاعى صحابى جليل است و بنى خزاعه از شيعيان خاص و محبين بااخلاص اهل بيت عصمت عليهم السلام بوده و مى باشند و بنا به روايت قاضى در مجالس، شيخ جليل ثقه احمد بن حسين بن احمد خزاعى نزيل رى، كه علم حديث را از سعد بن سعيد بن سيدنا الرضى و سيدنا المرتضى و شيخناالطوسى اتخاذ نموده، همانا از اجداد شيخ ابوالفتوح رازى است و صاحب تأليفات رشيقه است. بارى، تاريخ وفات شيخ جليل به دست نيامد. و على التحقيق كه قبر آن مرحوم در جوار سيد جليل عبدالعظيم بن عبداللّه الحسنى عليه السلام كه در رى است، در صحن حضرت امامزاده حمزه موسوى مى باشد و صاحب مجالس المؤمنين را در اين بابت شبهتى دست داده كه مى فرمايد از بعضى ثقات مسموع شده كه قبر شريف او در اصفهان واقع است؛ زيرا كه ابن حمزه در ايجاز المطالب فى ابراز المذاهب و در كتاب هادى الى النجاة من جميع المهلكات مى گويد: در شهر رى حاضر بودم كه شيخ ابوالفتوح رازى، صاحب تفسير، به موجب وصيتش در جوار مرقد حضرت عبدالعظيم حسنى مدفون گشت.در حديقة الشيعه است كه مردم اصفهان شيخ ابوالفتوح عجلى شافعى را شيخ ابوالفتوح رازى نموده، به زيارت او در آنجا مى روند.
خلاصه، اين تفسير به امر سلطان مرحوم مظفرالدين شاه قاجار بنابود كه به تمام


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
26

تا آنجا كه گفته: «پس چون جماعتى از دوستان و بزرگان اماثل و اهل تدين اقتراح كردند كه در اين باب جمعى بايد كردن»؛ تا آنجا كه:
«و اين كتاب ـ ان شاء اللّه ـ از ميانه اطناب و اختصار بود؛ اطنابى كه مملّ نباشد و اختصارى كه مخلّ نباشد. و شرط آن است كه هر آيت كه بدو رسيم يا هر لفظى و قصه آن چه شرط است در او گفته شود و چون آن آيت يا آن لفظ در قرآن مكرر شود، حواله بر گفته كرده شود».
مفسر كتاب را در بيست جزء مدون داشته. كتاب چاپ شده است از نسخه كتابخانه سلطنتى ايران كه آن نسخه، از نسخه كتابخانه آستان قدس رونويس شده بوده. جمعيتى از اعلام به رياست سيد محمدكاظم بن محمديوسف بن محمدباقر طباطبايى تبريزى «امام جمعه تبريز»، جلد اول و دوم اين تفسير را تصحيح نمودند و در 1323 ق به چاپ رسيد. چاپ بقيه مجلدات به تعويق افتاد تا در سال 1313 خورشيدى وزارت فرهنگ ايران، اقدام به چاپ بقيه مجلدات نمود و جمعيتى به رياست جناب آقاى حاج سيد نصراللّه تقوى سه جلد ديگر را تصحيح كردند. كتاب مذيل است به مقاله مفصل و ممتع به عنوان خاتمه الطبع از علامه شيخ محمد قزوينى در ترجمه مفسر و شرح كتاب. اين جلد از اول قرآن تا تفسير آيه 61 سوره نساء: «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ» است. چاپ سربى، تهران، چاپخانه شاهنشاهى، به سال 1323ق، اهدايى وزارت فرهنگ، در مهر 1313 «788».
روض الجنان (ج 2) فارسى، مكرر پيش. اين جلد تفسير آيه 62 سوره نساء: «فَكَيْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ» تا آخر سوره توبه است. مشخصات كتاب و واقف، مانند پيش «789».
روض الجنان (ج 3) فارسى، به مانند پيش. اين جلد از تفسير سوره يونس تا آخر سوره مؤمنون است. چاپ سربى تهران 1313 خورشيدى. واقف مانند پيش «790».

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150997
صفحه از 504
پرینت  ارسال به