273
شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3

معانى و اهل اشارات» مى خواند، نزديك مى شود و مباحثى مانند اخلاص، توكل، ذكر، صبر، فقر و صدق را به مذاق آنان طرح مى نمايد. بدين جهات ابوالفتوح در شيوه كار خود معتدل است و در داوريهاى خود سنجيده. ۱

شهر رى زادگاه ابوالفتوح

شهرهاى شيعه نشين ايران در زمان ابوالفتوح و عصر طبرسى، كه دوران زندگى آن دو به يكديگر نزديك است، عبارت بود از: رى، قم، كاشان، سبزوار و مشهد... .
بزرگ ترين اين شهرها و معمورترين آنها «رى» بود كه هرچند در نيمى از آن اهل سنّت و جماعت سكونت داشتند، امّا نيم ديگر كه شيعه نشين بود از همه شهرهاى شيعه نشين ديگر، بزرگ تر و پرجمعيّت تر بود.
شهر رى هشت بازار و پنج دروازه داشت. شيعيان در قرن پنجم و ششم هجرى به تحصيل علوم، به ويژه علوم اسلامى، رغبتى تمام داشتند و تنها در محلّه شيعه نشين شهر رى ده مدرسه بزرگ وجود داشت، به جز از مكتبخانه هاى بسيار كه در حكم دبستانهاى امروز بود.
به طور كلى، شيعه اثناعشرى به هنگام حكومت علويان و آل بويه قدرت و عظمتى يافتند؛ دانشمندان و فقيهان و عالمان و شاعران بنام از ميان آنان برخاستند. لكن چون غزنويان بر روى كار آمدند نسبت بدانان با كمال خشونت و سختى رفتار كردند و اين قوم را جرئت نبود كه به حدود و ثغور غزنويان نزديك شوند.
سلطان محمود غزنوى، كه خود حنفى و اشعرى متعصّبى بود، نسبت به شيعه (يا به قول خودشان رافضى و قرمطى) و اكابر آنها با كمال خشونت و بى حرمتى

1.دايرة المعارف بزرگ اسلامى، ج ۶، ص ۱۱۳.


شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
272

البته در ذيل تفسير آيات گاهى مباحث فقهى، اصولى وكلامى مطرح مى گردد كه مؤلف حق مطلب را اداء مى كند وبحثهاى مربوط به قرائات و جهات دقيق ديگر را روشن مى سازد و هيچ نكته اى بدون دليل و شاهد بيان نمى شود.
در نقل نكات تفسيرى، گاه ابوالفتوح تحت تأثير تفاسير اهل سنّت واقع شده است؛ تا حدّى كه مى توان تفسير وى را منعكس كننده آراء ونظريات اهل سنّت در باب تفسير قرآن دانست. گاه در اين امر تابدان جا پيش مى رود كه به جاى نقل اقوال و نظرهاى امامان شيعه عليهم السلام، كه در مجموعه هاى روايى شيعه و نيز در تفاسيرى مانند تفسير على بن ابراهيم قمى و تفسير عيّاشى نقل شده است، گفته هاى مفسرانى همچون: قتاده، سُدّى و نظاير آنان را مورد استناد قرار مى دهد... و در ذيل آيات مشتمل بر احكام فقهى، به نقل فتاواى فقيهان اهل سنّت اصرار دارد و با آن كه با طبرى اخلاف مذهب داشته، به نقل نظريّات طبرى و گاه نقد كلام وى توجّه خاصّى نشان مى دهد. ۱
از جهت شيوه كار، ابوالفتوح ادامه دهنده سنّت تفسيرهاى قصصى است كه در تفسير نويسى فارسى نمونه هاى ممتازى مانند ترجمه تفسير طبرى و تفسير سور آبادى دارد. ازين جهت ابوالفتوح به تفاسير قبل از زمان توجه داشته است.
از سوى ديگر، مى دانيم كه ابوالفتوح رازى واعظى برجسته و مسلّط بركلام بوده و در منبر وعظ طبيعتا گرايشى خاص به ذكر قصص وجود دارد كه قصص نيز در وعظ تأثير و مقام ويژه اى دارد.
بنابر اين تفسير روض الجنان تفسيرى است با سبك واعظانه و آنچه در باره اعتقادات كلامى و فقه بيان كرده و احتمالاً براى رعايت حال و نياز مخاطبان عامه و فارسى خوان بوده است؛ چنان كه گاهى به مشرب عرفاء و صوفيه، كه آنان را «اهل

1.دايرة المعارف بزرگ اسلامى، ج ۶، ص ۱۱۰.

  • نام منبع :
    شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي ج3
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 150831
صفحه از 504
پرینت  ارسال به